Del 2


Jag tycker sällan om att vara på samma plats en längre tid, så för att hitta på nåt kul planerade jag en dagstripp till närliggande områden, och Oskar och Tobias tyckte det lät skoj, och i detta fall med 2 andra länder: Slovakien och Ukraina.


Morgonens första tåg, med nummer 520, som vi skulle åka med till Sátoraljaújhely (försök stava det utan att kolla flera gånger... :-D)


Sista biten från stambanan går på oelektriferat spår, så i Miskolc byts ellok mot diesellok.


Medans lokbyte pågick ankom och avgick även tåget till Košice, som vi även kunde ha tagit (men då fått väldigt korta bytestider).


Nåja, diesellok nästan tillkopplat och dags att hoppa på igen. Tåget bestod av fd. Österrikiska vagnar som MÁV har köpt in för något år sen (CityShuttel).


I Sárospatak blev det möte med ett södergående lokaltåg.


Väl framme i Sátoraljaújhely klev vi av, och frågade om vägen och blev istället inknuffade i en taxi... Nåja, det visade sig vara ett oerhört bra val!

Sedan kom problemet med kontanter... Hade helt glömt ta med mina euro, och stationen i Slovakien (Slovenské Nové Mesto) tog absolut inga kort, och ingen kunde växla oss pengar (tror vi var in i varenda affär och fråga efter Euro, men ingen ville växla). Vi fann till slut efter ett växlingskontor, efter att ha sprungit och letat i en kvart. Nåja, vi fick tag på pengar, och med nu runt 15 minuter kvar tills tågets avgång fick vi snabbt skynda oss på och hitta en taxi till, och fann vår käre vän som körde oss dit innan :-D

Vi hann köpa biljetter, och hade 10 min till godo, och tänkte gå till krogen (trodde vi) för att köpa öl, men det visade sig att de inte sålde nån öl?!!? Så vi fick klara oss ett tag till.


In kom tåget! Ni ser säkert att vagnen närmast loket ser lite annorlunda ut. Det är nämligen kursvagnen från Prag till Kiev. Hade vi åkte dagen efter, eller på en lördag, hade det även funnits en kursvagn från Bratislava.


Tåget stannade överallt, som här, och självklart hoppade det på och av nån gumma eller gubbe på varje station!


Väl framme i Čierna nad Tisou hade vi lite tid över, och kunde äntligen ta våra överblivna Euro och köpa öl för. På bild syns den Ukrainska sovvagnen tillsammans med den ensamma salongsvagnen som går över gränsen till Chop.


en av de få tågbilder jag tog i Ukraina, på nåt lok med nån obegriplig text... :-D


Detta lok var dock något mer begripligt, då det är ett Ungerskt lok ;-) Efter detta togs inga fler bilder, då vi vid avstigning vart pekade åt vart vi skulle gå och stanna upp och börja ta bilder kändes inte så lockande..


Nåja, vi hade drygt en timme över i Chop, och det hade lite smått passerat lunchtid, så käk lät som en bra idé! Till det fabulösa priset av 40kr käkade vi 3 pers och drack varsin öl till maten, och maten? Nog det bästa mos jag käkat! han som stod i baren kunde engelska, men menyn var bara på Ukrainska vill jag minnas, så vi sa ge oss nåt du rekommenderar och fick detta. Ingen aning om vad det var dock, mer än att jag har för mig det var kyckling.
Ukraina är helt klart ett land vi siktar in oss på härnäst!


Nåja, vi gick återigen genom samma gränskontroll (och fick såklart frågan varför vi bara var i Ukraina en timme, och vår vän som vi träffade sa att vi bara ville se landskapet från tågfönstret :-D). Denna bild fick jag dock en sur blick från en vakt när jag tog, den visar bron över floden Tizsa, som här även utgör gränsen mellan Ukraina och Ungern.


Nåja, här har vår vagn ankommit Zahony, och resenärer som skulle vidare fick här snällt byta till tåget på spåret intill. Loket som drog vårat tåg har redan kopplats loss, och gör troligen rundgång inför återresan till Chop. Tåget drogs denna dag av ett 418-lok.


Tåget till Budapest bestod av upprustade B-vagnar, som fått nytt littera Bd. Dessa är rätt nyligen upprustade vad jag vet, då jag inte tidigare sett eller åkt såhär fina kupévagnar som regionaltåg i Ungern.


En bild på kupén. Stolarna är omklädda, och de har fått ett fint litet träbord vid fönstret.

<-- Delen innan | En vecka i Budapest | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->