Del 4


Efter 3 nätter på vårat nuvarande boende var det dags att se sig omkring och checka ut. Oerhört trevligt boende! Ännu trevligare blev det när vi sista natten insåg att det visst fanns belysning i trappan. Att knalla upp där de två tidigare nätterna i kolsvart mörker var lite smålustigt... :-D Rekommenderar helt klart boendet för den som letar boende i Budapest! Nära till Nyugati-stationen och linje 4/6. Här bodde vi.


Boendet var placerat på högsta våningen, utan hiss, så gillar man inte trappor så skulle jag faktiskt inte rekommendera boendet!


Sedan tog vi och slängde in våra väskor i en förvaringsbox på stationen (som verkade ha nåt nordiskt förflutet) för att slippa släpa runt på väskorna hela dagen i väntan på incheckning på nästa boende.


Därefter villa informationsledaren ha lita bilder på långa Combino-vagnar på linje 4/6. De ca. 54m långa vagnarna går enbart på linje 4 och 6. När jag var i Budapest för 1½ år tidigare såg jag även Ganz-vagnar i morgonrusningen. Det såg jag inte till denna gång, om det beror på att vi sov länge, eller andra orsaker, vet jag inte. Totalt tillverkades 40st 54m långa vagnar till Budapest mellan 2006 och 2007. De var länge världens längsta spårvagn, men har blivit slagen med 2m av de nya spårvagnarna på linje 1 (i Budapest).


På Margaretabron stannar spårvagnarna på var sida om kurvan på en smal mittplattform, och här sprang det runt och fotades spårvagnar från alla möjliga och omöjliga vinklar av Informationsledaren och Spårvagnsteknikern!


Efter det tog vi oss till Széll Kálmán tér (tidigare Moszkva tér). Platsen har på senare år genomgått en stor ombyggnad, och känns säkert inte alls igen för den som var här innan ombyggnaden. Jag rekommenderar MM's reportage från 2010 för äldre bilder!


Efter ett snabbt byte på Széll Kálmán tér tog vi första bästa spårvagn till Városmajor, för att där byta till..


Kuggstångsbanan, såklart! I Budapest finns verkligen allt för den lokaltrafikintresserade. Spårvagnar, tunnelbanor, smalspårsjärnväg (barnens järnväg), trådbussar, bergbana och en linbana! Det är nästan omöjligt att hinna med allt på ett besök.


Vi tog kuggstångsbanan hela vägen upp, för att käka på en restaurang som Informationsledaren så varmt rekommenderade.

Att hålla koll på tiderna är väl inte våran styrka, så lite abrupt fick vi slänga i oss käket och ta oss till flyget, planet skulle visst vara incheckat på om någon timme för en i sällskapet...

Nåja, vi hann precis dit, och kunde sedan sätta oss i baren på flygplatsen med lite öl i väntan på nästa gäng från Sverige som kom med flyget som den avgående i sällskapet skulle åka med.


Vi hade hittills haft jättetur med vädret, sån tur att det första vi gjorde när vi kom till Budapest 4 dagar tidigare var att skaffa shorts. Nu kändes det inte längre lika lockande, och regnet öste istället ner...


Nåja, vi tog återigen Metron till Nyugati för att hämta ut väskorna, och titta på fler tåg, och nu hade dessutom regnet gjort ett uppehåll.


Vissa i sällskapet har även nån form av intresse att spela in högtalarutrop.. ;-)

Efter att ha plockat ut väskor, och diggat färdigt med tåg på Nyugati tog vi oss till lägenheten vi hade hyrt. Grön och fin var den..


Efter det ville de nyanlända åka lite HÉV och i väntan på övrig deltagare som hade gått vilse eller nåt på nåt museum hann man fotografera en spårvagn, eller två.. eller tre.


Som redan nämnts så har Budapest även trådbussar. Här en modernare sån i form av begagnad tysk trådbuss, från staden Eberswalde. Den kom till Budapest 2013, tillsammans med 14 andra trådbussar från Eberswalde.


Men näst äldst (äldst är dock 3st ZiU-682UV, men är osäker på om de fortf går i trafik) i trafik i Budapest trådbussflotta är dessa Ikarus-bussar, byggda mellan 87 och 89. De börjar dock minska i antal, "enbart" 45st finns kvar i trafik. 4st av 84 levererade har även hamnat i Bila Tserkva, Ukraina, och en är ombyggd till vanlig dieselbuss.


Till slut ledsna vi lite på att vänta "två minuter" (en kvart tog det säkert..) och tog oss till Boráros tér, där linje H7, 4/6, 2 och färjor ansluter.


Linje 2 trafikeras med Ganz-vagnar, och här syns en sån, tror tom det är en upprustad sådan.


En till, på hållplatsen.

Till slut kom övriga i sällskapet, och vi kunde återigen borda HÉV-tåget.

<-- Delen innan | En vecka i Budapest | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->