Tåg i norra Tyskland och södra Danmark

Precis som Tobias var jag i norra Tyskland i början på oktober och tittade på det som nu försvunnit, tågfärjningen över Rödby-Puttgarden. En stor del av bilderna är säkert likadana.

Resan till Danmark började den 3e oktober, med tåget från Södertälje till Mjölby för att möta upp Tobias. Väl framme passerade ett snabbtåg från Skåne, med UBX2K 2541 i spetsen.

Sedan körde vi till Sturups flygplats för att sova över och vänta in en tredje person. Och då har vi kommit till 4e oktober, och vi tittar på Lokaltog's IC2-motorvagnar i Maribo. De liknar en IC3, men är istället tvådelad med lågt golv i ena delen.

Sedan tog vi bilen mot Rödby F, men åkte via skogen/över åkrarna och den lilla stationen Ryde. Tåget gör endast behovsuppehåll här och detta meddelas med en knapptryckning vid stationshuset. Inga på- eller avstigande denna dag, så tåget rullar förbi utan att stanna.

Väl framme i Rödby F tittade vi runt lite på stationen. Här på plattformen som inte längre används. Spåret fortsätter i buskarna och når en färjeklaff från denna plattform, när slutade den användas?

Plattformen som användes då. Antar att denna fortfarande är den som används. Den i bakgrunden är rätt nybyggd om jag inte minns helt fel.

Sedan rullade EC33 ut från båten och in till stationen. Vi återgick till bilen, och jag fick köra på båten med bilen!

DB-buss vid stationen i Puttgarden.

Stationen i Puttgarden. Här i riktning mot färjeklaffen. Tagen från plankorsningen som finns.

Plankorsningen såg ut att ha ersatt denna trappa, som leder till gångbron som leder till övriga plattformar (fanns två andra vad jag kan se på Google Maps, som inte används längre) och stationshus.

Plankorsningen också. Endast spåret närmast går att använda.

Gångbron går fortfarande att gå i, men inte för att ta sig ner till plattformen.

Och sen rullade EC 34 ut från färjan påväg mot Hamburg.

Snyggt med landmärket!

Sedan tog vi och åkte söderut, och tittade på lite lokaltåg. De dominerades här av 648-motorvagnar (Lint 41 även kallade) av det vi såg. Här i Grossenbrode.

Ett lokaltåg på väg mot Burg.

På kvällen väntade vi in EC 39 här vid Oldenburg, innan vi åkte och käkade.

Kvällens middag, som åts på Mephisto i Oldenburg.

Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet, som låg i Puttgarden. Riktigt nostalgi-hotell som jag kan rekommendera. I stort sett original-inredning kvar.

Morgonen därpå tog vi oss till Grossenbrode och fotograferade morgonens IC-tåg från Fehmarn-Burg till Köln.

På väg för att fota ett EuroCity-tåg i Oldenburg så stannade vi vid en sjukt kass fotoplats (;-)) och skulle fota ett lokaltåg. Till vår förvåning bestod det av ett 218-lok och dubbeldäckare! Jag hade inte kameran uppe, utan fick ta en bild när det var på väg tillbaka till Lübeck.

Sedan kom ett timme sent EC 33 in till Oldenburg. Jag hade ett tåg att passa så började bli lite stressad.

EC 33 på väg ut från Oldenburg. Därefter tog vi bilen till Schwerin, där vi delades åt. Tobias och den den andre vi rest med, tog båten från Rostock hemåt...

...medans jag köpte ett Interrail-kort och tog tåget söderut. Men det är en helt annan historia!