Del 5: Smalspår i Ungern och mot Rumänien

Hej! Det var visst ett tag sen sist, snart 3 månader... Har haft fullt upp med jobbet och inte haft någon ork till att redigera bilder när jag väl kommit hem tyvärr.

[image]
Sist hade vi precis hamnat i Salonta, gränsstation till Rumänien/Ungern. Med ett nästan fullsatt tåg ankom jag på kvällen till Arad, Rumäniens 12e största stad, och med ett riktigt spännande spårvägsnät! Stationen är som syntes nyligen upprustad, så ny...

[image]
...att den ännu inte var färdig. Gångbron fungerade inte och folk tog sig ut genom ett hål i staketet. Jag upptäckte två dagar senare att det fanns en tillfällig plankorsning längst bort på perrongen. Men den såg man såklart inte i mörkret...

[image]
Tog sedan spårvagnen till denna hållplats, Maximillian, där jag bodde på ett pensionat, förövrigt ett riktigt fint ett, och tog mig nästa dag ut i verkligheten, med sikte på att åka spårvagn. Åkte så mycket spårvagn, att jag knappt hann ta några bilder...

[image]
Det jag tycker är mest intressant är interurbana spårvägar, och en sån finns såklart i Arad! Öppnad enbart några dagar innan min ankomst efter nåt längre underhållsarbete. Snacka om tajming!

[image]
Jag har redan visat bilder från Ghioroc tidigare i Postvagnen, så det skippar vi här.

[image]
En karta över spårvägsnätet, rätt användbart att ha när man var ute och åker.

Helt ärligt, jag tog så få spårvagnsbilder så att det faktiskt var de enda visbara jag tog. Har såklart några mobilbilder, men de var helt värdelösa och tänker jag inte visa... Dock planerar jag och några polare att åka tillbaka hit (bl.a, blir en rätt lång resa då) efter sommaren, och då ska de tas fler bilder! 

[image]
Primăria Arad, Arads stadshus tror jag det blir om man översätter till svenska.

Det blev alltså kväll, och morgondagen var en tidig dag. En dag, och vecka, som dock helt fick planeras om lite hastigt, då det fortf såg ut som att stora delar av internationella tågtrafiken på Balkan var rätt begränsad fick jag planera om, och planera om. Fick till slut inte ihop nån lösning på hur jag skulle resa, så resan fick gå till helt andra delar av Europa, nämligen nordväst igen. Men jag ska inte klaga på det, oerhört fina länder och städer fick jag upptäcka ändå! Men mer om det senare, än har vi inte ens lämnat Rumänien ;-)

[image]
Det blev alltså morgon, och det enklaste sättet att ta mig dit jag ville, var att ta ett morgontåg till Budapest. Men först lite fotografering på stationen (med mobiltelefon, tyvärr). Jag har ingen aning om vem mannen på bilden är, men jag pekade på tåget och kameran (eftersom han inte kunde engelska) och då ställde han sig där ;-)

[image]
En 57(????)-motorvagn tillhörande Regiotrans. Är det nåt privatägt bolag i Rumänien?

[image]
Ett lok som såg helt nyreviderat ut, 80-0483-0.

[image]
Lokaltåg från Timișoara tror jag.

[image]
När man jobbar på renhållningen i stan med att köra sopbil blir man väl lite yrkesskadad... Bra sorterting i Arad, allt i samma fack!

[image]
Och så mitt tåg, IC 78 till Budapest, med ca. 30 minuters uppehåll på var sida om gränsen...

[image]
Däremot är det sjukt jäkla tråkigt att åka direkttåg. Så jag hoppade av i Szolnok, och åkte lite omvägar (såklart) ;-)

[image]
Under uppehållet i Szolnok hann ett antal tåg passera, tyvärr när jag satt och åt, så det blev bara denna bild, på 478-001-07, tillhörande DB Schenker Romania.

[image]
En ryssbyggd motorvagn, byggda mellan 2002 och 2005. Vackra är de inte...

[image]
Men de fungerar uppenbarligen! Jag åkte med den på bilden mellan Szolnok och Kecskemét, via Lakitelek.

[image]
Och i Kecskemét syntes ännu en, denna mot Baja tror jag. Osäker, vet inte om kamerans tid är rätt eller fel än

[image]
Ännu mer osäker på detta tåg, jag TROR det är tåget till Beograd från Wien, men det tåget går iaf 2016 inte längre denna väg, utan det går nu via Budapest-Keleti istället för Kőbánya-Kispest.

[image]
Stationen i Kecskemét, i bakgrunden det tåg jag ska åka med.

[image]
Sett åt andra hållet.

[image]
Uppehållet i Kecskemét var väl på en halvtimme sisådär, så passade såklart på att äta något, man blir rätt hungrig av att bara resa. Under promenaden till lokala brödbutiken så passerades busstationen där rusningen precis höll på, bussar och folk överallt och mot alla möjliga ställen.

[image]
Nåja, avgångstid närmade sig för den lilla rälsbussen, så det vara bara och skynda tillbaka och hoppa på! Hade jag missat tåget, så var kört, det var nämligen dagens andra och sista tåg...

[image]
Men resan gick såklart bra, kom fram jag ju! Som ni i en tidigare del märkt, har tågen otroligt dålig tidshållning... 15:18 skulle detta tåg ha kommit in (som jag fö. hoppades på vara loktåg, men tji fick jag), men kom in 15:47, och avgångstid var 15:42. Tåget togs sedan ur trafik när det väl var framme i Budapest.

Det betyder att vi var framme i Budapest! Men där stannar vi såklart inte, den stan har jag ju redan sett ;-) Natten intogs dock på vandrarhem innan färden fortsatte morgonen därpå, mot ett grannarnas grannland i nordväst. Men vart resan oss då bär, åsterstår att se!


<-- Delen innan | En senhöstresa mot öst | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->