[1] Krympande spårväg i Łódź


Hallå där! Jag och tjejen var ute på semesterresa, men fick info om att spårvägen i Łódź skulle krympa drastiskt (mer än vad den redan hade), så efter planderade semesterns slut hoppade jag över flyget hem och tog tåget till Warszawa för att möta upp Tobias här på forumet.


Till Warszawa blev det EC 177 Varsovia, med middag ombord, då Tobias mötte upp redan i Katowice.

Sedan tog vi sent tåg till Lodz, och tog in på Hotel Savoy. Tiden hade stått stilla kändes det som där inne.


På morgonen stod spårvägsdiggning på schemat, i stor skala. Vi skulle digga linje 43, som skulle läggas ner någon dag efter vårat besök, ute i sista sekund, alltså. På bilden syns en begagnad vagn från Tyskland. Den har lågt insteg, men är byggd 1993, så den är äldre än mig! 21 sådana finns i Lodz, och de rullade tidigare i Bochum, och färgen kommer därifrån. Åtminstone en (1953) av de 21 vagnarna har blivit ommålade i färgsättningen som används i Lodz.


Påväg mot starthållplatsen för linje 43 så kom en sådan. Turtätheten på hela linjesträckningen var rätt dålig, här en som går hela vägen. De heter 43B, och de som bara går till Konstantynow, heter 43A. Vi skulle åka en 43A.


En modernare spårvagn. En Bombardier Cityrunner. 15 sådana finns i Lodz, byggda i början på 2000-talet för Lodz.


En tidig morgontur (klockan är strax innan 7.30) ska ta oss till Konstantynow. Vagnen är begagnad från Tyskland, även dessa från Bochum.


Inte många ville åka med oss, väldigt tom vagn.


Framme vid slutstation, här finns ett triangelspår. Trots tvåriktningsvagn så vändes de i triangelspåret, troligen lättare då allt verkade vara fjäderväxlar.


Den åker tillbaka till Lodz, men vi stannar kvar, köper lite frukost och tittar runt i Konstantynow!


Anslag om nedläggning och ersättande busstrafik.


Innan nästa spårvagn mot Lutomiersk skulle rulla in, kom en sådan därifrån. Här strax bortanför triangelspåret.


Vi hoppade på den vagnen, och tog den någon hållplats till centrala Konstantynow, där vi bytte till spårvagn mot Lutomiersk. Spårvägen gick på ett enkelspår rakt genom Konstantynow.


Vi tog sedan spårvagnen en lång väg (det tog enkel väg, från Lodz, ungefär 1- 1 1/2 timme(!!!) att åka sträckan hela vägen till Lutomiersk om jag inte minns fel, har ingen tidtabell, vi använde oss av Google Maps tidtabellsfunktion bara, den funkar riktigt bra för Polen!) och hoppade av i det lilla samhället Miroslawice, som hade 2 hållplatser, I och II. Vi tog den senare.


Ungefär såhär gick spårvägen hela sträckan, i långsam hastighet...


Mellan de två hållplatserna i Miroslawice, fanns ett mötesspår. Växlarna är entungade fjäderväxlar. Här i riktning mot Lodz.


Mot Lutomiersk.


Under vår promenad kom en vagn på väg mot Lodz. Notera att det inte är samma som vi kom med, alltså började vi tro att de stod och tidsreglerade i ungefär en timme vid ändstationen i Lutomiersk. Turtätheten var ungefär en gång i timmen. Någon styv tidtabell var det icke.


Hållplats I. Här fanns ingen väntkur eller något.


Vi tog och gick vidare, som synes så gränsar byn Miroslawice till Lutomiersk. Här är vi precis på väg in i den senare.


(denna bild är från lite senare på dagen, men för att visa mer hur det ser ut kommer den här) Efter kurvan fanns ett mötesspår.


Slingrande längs vägen, för att sen...


...svänga av mot...


...bron. Här stod det fullt med tyskar som fotograferade och klättrade på stegar och skrek åt oss. Den perfekta bilden fick inte förstöras, trots att vi bara var ute och gick...


Men en stund efter vår ankomst skulle en spårvagn avgå från Lutomiersk, så vi tog och intog en plats där vi inte var i vägen.


Bron som gick över någon liten å.


Vid mötesspåret vi precis såg skulle det ske ett möte, så här en bild på vad den mötte. Samma vagn som vi åkte med i morse.


Och samtidigt som den skulle avgå från Lutomiersk kom denna GT6a från Lodz (för att se mötet se tidigare bild på mötesspåret). Dessa har fö. lite varierande förflutet, rekommenderar transphoto.ru för att ta reda på mer.


Sedan tog vi oss till hållplatsen, och hoppade på denna M6S'a. Notera cyklisten. Han följde efter och filmade nästan hela våran färd, precis som tyskarna som hade stått vid bron. De jagade spårvagnarna som gick.


Så tog vi då spårvagnen tillbaka till Lodz, och hoppade av här. Spåren som leder mot oss är de som nu inte används (om möjligt så används de säkert till museispårvägsdepån Brus som ligger en liten bit härifrån).

Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->