Del 6: Och så Zagreb


I förra delen tog vi och åkte lite spårvagn i Belgrad. Varför inte fortsätta på samma tema i Zagreb?!


Vi börjar dagen med en varm förjävlig promenad upp till nya *mummelmummel*stationen i Belgrad, Beograd Centar (särskilt central är den dock inte och en jäkla promenad är det dit, uppför en jäkla lång backe). Vi ser vårat tåg här närmast, draget av ett bekant lok, med 2 pass-vagnar efter. De andra vagnarna som syns bakom vårat tåg gick till Budapest. Som synes inga nyreviderade vagnar, men den obligatoriska mannen med brickan och varor att sälja följde med till gränsen, undra om han följt med sedan restaurangvagnen drogs in för några år sedan?


Juste, en stationsbild måste ju med på nya stationen i Belgrad! Ingången fanns där någonstans.


Efter en lång resa (resan går långsamt och tar många timmar att åka, men det är några som åker ändå) kom vi fram till Zagreb på kvällen och kunde inta en middag. Vi hade dock tur, hade vi tagit tåget i motsatt riktning så var det drygt 5h sent. Middagen tog dock rejäl tid den med, runt 1h tog det att tillaga dessa pizzor på Zagrebs täta restauranggata.

Nåja, vi hade tagit in på hotellet precis vid stationen, så vi tog oss tillbaka dit efter en sen middag, dagen därpå stod spårvagnsdiggning på listan!

En spårvägskarta över Zagreb kan vara kul, från sajten transphoto.ru:

https://transphoto.ru/photo/04/05/41/405417.jpg


En spårvagn av typ KT4YU, byggd för Zagreb i 50 exemplar, varav en verkar vara lite speciell och heter KT4tYU. De är byggda i mitten på 80-talet. Vi befinner oss nu vid Ljubljanica, där en av stadens vagnhall befinner sig.


Kroater verkar gilla inhemska fordon, både i spårvägstrafiken och järnvägstrafiken dominerar inhemska tillverkade bland moderna fordon. Dessa spårvagnar, Crotram även kallade, finns i två utförande, byggda i 140 exemplar mellan 2005 och 2010.


Och i denna, lite kortare variant. Dessa korta finns bara i två exemplar. Inne på ett spår bakom depån såg vi en massa avställda vagnar av modernare stuk (kallade TMK 2100), byggda på gamla vagnar mellan mitten på 90-talet fram till början på 00-talet i 16 exemplar. Tyvärr fick jag ingen vettig bild på de, men länkar en bild här.


På väg mot Ljubljanica åkte vi förövrigt förbi detta tidningsstånd ;-)


Vi får såklart inte glömma att ta en titt på en klassisk Tatra-design! En Tatra T4YU i detta fall, här på linje 15. Linje 15 är alltså en liten linje som ansluter till övriga spårvägsnätet vid hållplatsen Mihaljevac. Linje 15 körs enbart(?) med singel-Tatror av T4YU de gånger jag varit här. Påminner på något sätt om Nockebybanan i Stockholm!


Två vagnar gick åt denna dag på lnije 15, 428 och 491.


Interiören på en sådan vagn.


Även i Zagreb finns reklammålade spårvagnar, är i form av en zebra(?!)...


...och lite nya skor kanske?!


Nåja, vi tog oss till stationen för att kolla om det gick några intressanta tåg. Ett av de mer intressanta tågen var det för även denna dag 5-6h sena tåget till Belgrad (osäker på om klockan i kameran visade rätt). Tur vi inte skulle åt det hållet ikväll! Fö. syns här ett Hostel, inrett i en gammal sovvagn. Ursprungliga planen var att bo där, men tyvärr hade de stängt för säsongen.

Vi tog därefter en liten promenad upp till Zagrebs höjder, och titta lite på staden.


Katedralen i Zagreb är väl detta. som synes ena tornet under renovering.


Och vill man ta sig ner från denna höjd, rekommenderas denna bergbana! Känns som oerhört få använder den, nästan alltid bara lokala språket som hörts när jag åkt den.


Sedan tog vi oss till den guidebok som vi fann på hotellet till ett av Zagrebs tydligen bästa ställe att äta lamm på. Det var en bit från spårvagnshållplatsen, och låg inte direkt centralt, och spöregna, det gjorde det, men riktigt gott, det var det! Har för mig stället hette Trnjanka. Men tyvärr oerhört få människor, de stängde väldigt tidigt och det kom några turister när vi hade gått och de skulle stänga.


Och när vi skulle ta spårvagnen tillbaka till stationen för att ta nattåget till München, tog resan ett abrupt slut. Vagnen plingade, bromsade och så sa det pang. Efter en stund började folk lämna vagnen. Så gjorde även vi, och såg då bilen spårvagnen hade krockat med. Som tur var, så var vi precis vid stationen.

Sedan väntade en natt ombord på EN Lisinski till München i 4-bäddars liggvagn. Mer om den resan i nästa del!

<-- Delen innan | Östresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->