Del 7: Och så hemåt!


En sista del, på hemresan. Vi tog alltså EN Lisinki i vår nästan helt egna liggvagn. Tror vi var runt 5 personer max i hela vagnen. Om de berodde på särskild tidtabell dessa dagar med relativ sen möjlighet att boka (min tyske vän lyckades inte boka platsbiljetterna förrän några dagar innan vi flög till Bulgarien).


En titt på avgångstavlan i Zagreb en kväll såhär på hösten visar inga direkt exotiska destinationer, och ytterst få långväga tåg. Men klockan är trots allt runt 21. Nattåget till Zürich har redan avgått vid 18. Vid 23 avgår nattåget till Split.


Kvällens 3 vagnar långa nattåg till München, och i 2019 års tidtabell hade tåget bara bestått av 2 vagnar, då liggvagnen nu är säsongsanpassad. Loket kör tåget den första halvtimmen, sen byts det ut mot ett slovenskt lok.


Vagnen vi åkte med, en Bcee, 7st upprustade för runt 10 år sedan, används i nattågen till Zürich (2st 2019, 1st 2020 verkar det som), och München (1st säsongsbaserat 2019&2020). År 2019 gick alltså 6st sådana vagnar åt i högsäsong, och i lågtrafik 4st. 2020 kommer det gå åt 4st i högtrafik och 2st i lågtrafik. Förhoppningsvis sätts de väl in i nattågen till Split om det blir några vagnar över, om inte det läggs ner istället.

Nåja! Man får fröska vara postiv! Särskilt när man vaknar upp en stund efter ankomst till München, tittar ut och inser vi är en bra bit från München, särskilt då det noteras att det inte ens finns kontaktledning, omledning, har alltså skett under natten och vi kommer fram några timmar sena. Första ICE-tåget till Hamburg missades då tyvärr.


Väl framme i München, någon sådär timme sen, kunde vi dock njuta av ett vackert 111-lok.


Ett litet rangerlok ska dra iväg nattåget, som vid ankomst München blivit betydligt längre. Nu med vagnar från Budapest, Rijeka, Zagreb och Venedig.


Sedan kom loken som drog oss in till München, två 218-lok!!

Sedan skulle nästa ICE-tåg till Hamburg tas. Jag skulle precis ha hunnit med tåget till Köpenhamn då och hunnit med nattåget hem. Men så sjukts tiden upp med tio minuter, och tio till, och tio till... fram tills det blev en timme sent, då ställdes det in. Nästa avgång gällde alltså, fullsmockat och kort ICE-tåg. Att hinna till Malmö i tid var dödsdömt. Så det blev till att hitta något billigt hotell, och åka hem morgonen därpå. Tur jag hade ledigt den dagen!


Det blev förövrigt första gången jag åkte Snälltågets nya Bmpz-vagnar tror jag?! Helt OK vagnar måste jag säga.

Det var 7 delar senare, och ett nytt land senare. Bulgarien är ett väldigt diggabelt land att åka tåg i, skulle gärna återkomma dit och åka mer tåg där. Rekommenderas varmt!

<-- Delen innan | Östresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->