Del 3: Spårvagnar i Zagreb

I förra delen hoppade vi på nattåget till Zagreb i München. Nu har vi kommit fram till Zagreb, och i väntan på nästa tåg för att ta oss till Varaždin hann vi se några spårvagnar.


Vi kom som sagt hit med nattåget från München. Här har vi precis kommit in med vårat Kroatiska lok. Totalt var det 4 lokbyten om jag minns rätt.


Spårvagnar var det! Zagrebs huvudstad är en fin sådan, som jag gärna skulle lyckas spendera mer tid i (2016 hade vi tänkt stanna här men vandrarhemmet vi bokat blev vattenskadat så fick vi planera om då...) men ännu inte hunnit med.


Inhemsk spårvagn av märket Crotram.


När vi rullade in med nattåget såg vi att de höll på med banarbete en bit från stationen, så vi tog en promenad dit, och passande nog så passerade en-å-annan spårvagn.


Även en Tatra T4YU (där YU står för att den är byggd för forna Jugoslavien) sågs, annars såg vi under våran tid här bara Crotram och KT4YU.


Spårarbete vid korsningen Jukićeva ulica/Savska cesta/Ulica Valentina Vodnika.


En Crotram smiter förbi vid det enda öppna spåret. Övriga linjer var omlagda.


Moderna fordon på Zagrebs huvudstation. Vi skulle åka med IC 205 Kvarner. Alltså tåget närmast i bild. Loktåg ska de egentligen vara, så vi misstänkte bussersättning...


Vilket visade sig stämma! I Vrbovec blev vi ombedda att byta till buss. Så passagerarna lämnar det fullsatta tåget..


..och vi kollar runt lite snabbt på detta fina lok.


Efter en liten busstur i massor av fullsmockade bussar fick vi hoppa på tåget i Križevci igen.


Vi hade ett byte i Koprivnica, på några minuter. Tåget var dock rätt sent, och vi trodde vi skulle behöva spendera några timmar där i väntan på nästa tåg. Men de inväntade, och vi kunde påbörja Y1-diggningen. Men det ser ni i nästa del!

<-- Delen innan | Sommarresan 2017 | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->