Del 8: 30-talsvagnar och ferkeltaxi

I förra delen lämnade vi Belgrad, och åkte till grannlandet i öst. Rumänien med andra ord! I området runt Timisoara och Arad finns Rumäniens äldsta fordon i trafik, deras motorvagnar som är byggda på 30-talet. Den vi åkte med var moderniserad, men vet inte om de gäller alla. De har även något nyare motorvagnar också, byggde på 40-talet. Samt ännu nyare Desiro.


Ett lok från ett privat bolag stod uppställt vid ankomst till Timisoara Nord.


Som sagt var finns det en hel del Desiro i Rumänien. Många är byggda på license här i Rumänien.


Stationsområdet i Timisoara Nord är väldigt fint på sommaren! Och folk söker skugga under trädet i värmen. För varmt, det var det..


I västra delen av stationen finns en del oelektrifierade säckspår, dessa återkommer vi till snart.


Men först en spårvagn, i form av en Hansa-vagn (tror jag de kallas). Trafiken i Timisoara domineras av dessa vagnar som är begagnade från Tyskland.


Persontrafiken i Rumänien på småbanorna har till viss del tagits över av privata bolag, här i form av en begagnad fransk motorvagn från bolaget Regiotrans.


Ett tåg från statliga järnvägsbolaget avgår. Desiro i Rumänien kan vara rejält sunkiga, med flera fönster trasiga och spruckna (stenkastning), och ofta klottrade. Här såg åtminstone alla fönster hela ut.


Ett kanske bekant tåg för de som rest mycket i Tyskland förr i tiden gömmer sig vid lokstallen i Timisoara..


Begagnad från Tyskland finns dessa Ferkeltaxi's kvar. Osäker på nuvarande omfattning, men förra året gick de på banan till Stamora Moravița (utom tågen som gick till Serbien).


EU-flaggan syns överallt i Rumänien, och gärna tillsammans med deras egna flagga, och så även på detta lilla lok som stod inne vid lokstallarna. Bilderna är tagna från gångbron som går rakt över lokstallsområdet.


Tobias såg att det fanns något enkelspår på spårvägen i närheten av stationen, så vi tog snabba steg dit för att förhoppningsvis hinna se en, eller annan spårvagn...


..och vi hann med två spårvagnar på bild. Sen blev det snabba steg tillbaka till stationen...


...för att hinna åka lite Ferkeltaxi!


Interiören i vagnen.


Vi åkte dock bara den korta sträckan till Timisoara Sud, för att även hinna åka lite Malaxa-motorvagn.


Avgångar från Timisoara Sud.


Malaxa-motorvagnen vi åkte, här vid ankomsten till Timisoara Nord. Motljuset vid Sud var lite för mycket för bra bild.


Vagnens inredning är knappast helt original, då sätena är gjorda av plast...


..och förarplatsen ser misstänkt moderniserad ut. Motorvagnarna av denna typ byggdes på 30-talet.


Nåja, vi funderade på vad vi skulle göra härnäst, och beslöt oss för att åka till Arad istället för att stanna här. Vi skulle nämligen sova där. Under tiden hann vi se en moderniserad Hansa-vagn.


Och vi avslutar serien där vi delade på oss, och åkte åt två olika håll. Tobias åkte mot Sverige med flyg, medans jag tog lite omvägar med tåg, via Balkan och Italien tillbaka till Sverige. Men det är en annan historia, den tar vi inte här!

<-- Delen innan | Sommarresan 2017 |

Tillbaka till: Resor -->