Del 6 - Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb


Efter att ha kommit fram vid 19.30-tiden, tog jag mig mot vandrarhemmet jag bokat, och gjorde en liten sväng längs Donau. Sedan blev det rätt tidig kväll, dagen hade varit lång, och natten dagen innan obefintlig.


Spårvagn på linje 2, med slottet i bakgrunden.


Dagen därpå, den 14e augusti, stod det lite trådbussdiggning på schemat. Samt tvätt. Efter 2 veckor började ryggsäcken bli allt tommare på rena kläder. Utnyttjade inte principen 4 gånger per plagg. Här vid ändhållplatsen vid Csáktornya park.


Som oftast när jag är i Budapest, sker något underhåll på någon plats. Här vände linje 4/6 med hjälp av klätterväxel någon hållplats innan ändhållplats.

Dagen därpå for det vidare med nästa tåg! Mot Zagreb. Men ville inte åka raka vägen, utan ville åka via Zidani most, i Sloveninen. Visade sig vara ett dåligt val, tåget till Ljubljana var bussersatt några stationer i Ungern, och det hade precis varit någon musikfestival i Ungern. Alltså, överfullt tåg, knappt några ersättningsbussar och kraftig försening var resultatet. Missade med ganska stor marginal mitt byte i Zidani most, så jag åkte vidare till Ljubljana, åt på Donken och åkte sedan vidare med något tåg till Zagreb. Som tur var gick det fler!


En dag senare, nu den 16e augusti. Har befunnit mig i Zagreb några gånger, men aldrig riktigt diggat där! Så passade på här, och njöt även lite av stadskärnan. Zagreb är en väldigt fin stad! Här syns nattåget från Zürich rullandes in, med sitt-, ligg- och sovvagnar till Zagreb. I tåget medföljde även 2 serbiska vagnar, dock bara från Villach. Sedan tidtabellsskiftet nu i december är dessa 2 serbiska vagnar avkortade, och går nu bara Ljubljana - Belgrad. De internationella Serbiska tågen blir färre, och färre känns de som... Nu inte ens till Skopje dagligen.


Sedan blev det en tur med linje 5, till Dolje, rätt högt upp. Inte världens mest spännande plats, men en härlig liten linje, som går med några enkla Tatra-vagnar.


Sedan bar det av ner till stationen igen, och titta in tågrörelserna! Här ett rätt så nyreviderat lok. Skinande blankt!


Såg sedan att tåget till Split, som normalt går med tilt-tåg, var ersatt av ett mycket ballare tåg. Lusten att åka iväg var stor! Men tyvärr rätt håll men ändå fel. Det loket var dock inte lika skinande blankt.


Sedan blev det ett besök i stadens botaniska trädgård, väldigt fin sådan! Här från inne i ett växthus (om man kan kalla det så?).


Efter det blev det ett besök på stadens järnvägsmuseum, ett museum med fritt inträde, inte det mest spännande, men skyltarna var för det mesta även på engelska. Men inträdet var fritt, så är ni intresserade får ni passa på att ta en titt!

Det var även det besöket i Zagreb. Kvällen spenderades i stadens centrum, och uppe på någon höjd, med utsikt över större delen av Zagreb. Dagen efter skulle resan ske mot ett för mig nytt land, Bosnien & Hercegovina. Det finns inte längre några direkttåg mellan länderna, men det finns ett tåg från Zagreb till Volinja, på gränsen till Bosnien. På andra sidan gränsen finns sedan lokaltåg inom Bosnien. Problemet är bara att det rinner en flod däremellan, utan möjlighet att passera på ett lagligt sätt. Att korsa järnvägsbron känns mindre lämpligt. Men min tanke var att ta en buss/lifta från Volinja, till Dvor, eller i bästa fall Novi Grad, för att sedan därifrån ta lokaltåg eller Talgo till Sarajevo. Allt för att slippa buss, så mycket som möjligt. Den planen sket sig dock, när jag läste fel på avgångstiden, och infann mig på stationen någon halvtimme för sent. Så vad fanns det som avgick istället då? Jo, tåg till Budapest... Så... tillbaka dit, och lösa resten på nåt annat sätt. Så planen sket sig, ännu en gång! Nu började jag bli less på detta, och resan gick åtminstone i riktning hemåt, men lite fanns det att pricka av i närheten ;-)

<-- Delen innan | Sommarresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->