Del 2

I denna del tar vi och åker vidare från Zahony och åker norrut lite snabbt för att vända söderut. Bana 111 och 116 ska det åkas på!


Bana 111 och 116. Ryktet sa att bana 116, liksom många andra banor jag åkte på under dessa dagar, skulle läggas ner vid årsskiftet. Nu blev det inte så utan de körs vidare, men framtiden är nog oviss för många av banorna.


(klicka för lite större bild)
Jag hade en stund över i Zahony, så tog en tur på stan för att se vad som erbjöds denna söndagsförmiddag. Inte ett skit, kan man väl säga typ. Men jag hittade det jag letade efter, en bankomat ifall man hamnar på något öde ställe som inte tar kort


Väl tillbaka på stationen var det ytterligare en stund innan tåget jag skulle åka med, tåg 36813. Här kunde man kika runt på de tåg som skulle avgå senare. I ett av tågen fanns denna vagn, en Bp 29-05, tidigare Ap 19-05, alltså en förstaklass-vagn som blivit degarderad till 2a klass. Vagnen är moderniserad på insidan med nytt stolstyg och nya färger på väggarna, precis som många andra upprustade MÀV-vagnar. Den har dock kvar förstaklass-stolarna.


En titt på tåget jag ska åka med, bestående av en 117-motorvagn (tidigare Bzmot), och två Bzx-vagnar. Som ni säkert ser så är dessa från Tjeckoslovakien.


Interiört väldigt lika motorvagnarna, men med soffa längst fram och bak istället för förarhytt. Perfekt diggarplats! Och med öppningsbart fönster dessutom, perfekt för diggaren!


Det lilla tåget, som åker hela vägen till Mátészalka. En resa på drygt 2 timmar.


En stund innan mitt tåg skulle avgå, avgick ett tåg till Chop. Trafiken över gränsen är rätt tät, med runt 8 tåg i varje riktning varje dag.


I riktning mot Chop, och lokstallarna.


Litet tåg och stort tåg, tror till Budapest, hittar tyvärr inte förra årets tidtabell.


Annat tåg, också det till Budapest, fast en timme senare.


Till slut var det dags att åka, och med ögonen spända inför passagen av lokstallet fick jag syn på detta bredspårlok av typen 628. Det finns även för normalspår med samma littera.


Längs vägen mot Vásárosnamény passerar man spännande ställen som Eperjeske alsó. Stationen verkar serva 7 hus som ligger vid en bangård för normal och bredspår. Bron i bakgrunden är alltså för en massa spår. Designen på huset är riktigt cool!


Sedan stannar vi till i Mándok, där väntar en del människor, en del på vårat tåg (de hade nog dock klivit på när denna bild togs), och en del...


...på mötande tåg till Zahony.


Linje 111 går parallellt med bredspåren från Ukraina en bit, med många industrier längs vägen som har spåranslutning.


I Aranyosapáti är stationshuset rivet, och ersatt med en mindre variant.


Efter nån timmes skumpande kom vi fram till Vásárosnamény, och där blev tåget från Zahony något längre. Två 117-motorvagnar kopplades på och tåget bestod nu av 3 motorvagnar och 2 släpvagnar.


Och så kom tåget till Nyíregyháza in. 117+Bzx+117. Snabbvänt alltså, i jämförelse med tåget jag kom med. Tåget vänder på 14 minuter här.


Som de flesta ungerska stationerna är stationen i Vásárosnamény väldigt fint omhändertagen, och med fungerande plattformsskyltar. De får dock inte plats på själva plattformarna förstås.


I Ófehértó mötte vi tåget till Vásárosnamény.


Framme i Nyíregyháza, och bara ett kortare byte för att hoppa på något lokaltåg till Miskolc, där jag skulle spendera natten. Ingen bild på det tåget tyvärr, har för mig det var någon tråkigare tågtyp På bilden syns smalspåret som utgår härifrån. Nedlagt sen 2009, men spåren, plattformen och smalspårsbangården med en del uppställda fordon finns kvar.

<-- Delen innan | Runt i östra Ungern | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->