Del 8


Svart tåg kan vara fina, men Leo Express omlackering av sina motorvagnar kan väl anses som rätt dålig.


Leo Express är rätt nya i Interrail-samarbetet, och platsreservation krävs men är gratis, och kan göras på deras hemsida. Jag fann förbindelsen kvällen innan, så tåget var nära slutsålt, och det fanns bara plats i 2 klass. Inte riktigt lika trevliga invändigt som MTRX, men väldigt trevlig personal som kommer och frågar om man vill ha nåt, och ger en flaska vatten. Åkte med tåget ill Bohumin, för att där byta till ett IC-tåg mot Katowice.


I Katowice skulle jag byta tåg, för att ta mig till Leszno. Men det var en stund dit, och tåget skulle passera Zabrze, dit det går att åka spårvagn på Schlesien's interurbanspårväg. Så sagt och gjort, så köpte jag en biljett dit i någon kiosk. Här en spårvagn på hållplatsen utanför Katowice Glowny.


I Bytom var jag tvungen att byta linje, linjen jag kom med var linje 7. Vagnen på bilden är en moderniserad Konstal 105Na-variant. HÄR finns en spårkarta från 2019 med alla spår i spårvägsnätet här. Alla informationsrutor är på ryska, men själva hållplatsnamnen är på polska, men kartan är väldigt tydlig. Du måste ladda ner den, och det är en vanlig .gif-fil.


Moderniserad Konstal-vagn med annat utseende.


Linje 5, som jag skulle åka med, kördes bara med 2-riktningsvagnar, och hade nån ny ändstation som jag inte kände till. Orsaken skulle snart visa sig! (låter som nåt kvällstidningsuppslag ;-))


Jag hade dock turen att få åka en Konstal 111N, som är en enriktningsvagn men med dörrar på båda sidorna, och därför körs kopplade mot varandra.


Tätt efter oss var en spårvagn på linje 30, som vände vid en vändslinga halvvägs till Zabrze. Spåret var på sina håll riktigt dåligt, och på andra ställen upprustat, men fortfarande gungigt.


Framme i Zabrze! Tillfällig hållplats här, och anledning var spårarbeten. Sträckan håller på att rustas upp, och man fick kliva av här och promenera vidare till övriga linjer, eller i mitt fall, stationen.


Upprustning pågår!


Ändhållplatsen, som den såg ut 2019.


Vid Zabrze Wolnsci höll man också på med arbeten, så där var det klätterväxel som gällde. Hann tyvärr inte titta så mycket mer än så, då jag hade lite bråttom till tåget.


Sedan satte jag mig på IC 48109, och åt lunch ombord.


Tåget tog mig hela vägen till Leszno, där natten skulle spenderas. Stationen höll på att byggas om.


Restaurangvagnen i tåget.


Ombyggnad pågår 1.


Ombyggnad pågår 2.


I Leszno stod en massa ledsna motorvagnar, som tackat för sig... I Förgrunden dock en upprustad EN57, och i bakgrunden en som inte var lika glad. Spåret närmast var nyligen elektrifierat.


Moderniserat med AC och nästan helt ombyggt utseende.


På boendefronten i Leszno fann jag inte mycket, men hittade ett billigt boende tio minuter från stationen i något stort komplex, verkade vara nån form av spaanläggning.


På kvällen tog jag en promenad runt i Leszno's innerstad, fint och mysigt!

<-- Delen innan | Runt i östra Ungern | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->