Del 1: Södertälje - Tjeckien

I november var jag och Oskar ute och åkte lite tåg i Tjeckien och Slovakien, och passade på att åka runt lite. Här kommer en berättelse från resan.


Vi börjar miljövänligt, med ett loktåg till Nyköping.


Sen blev det löjligt billigt flyg för 95kr till Polen...

Sen tog vi flygbussen till stationen, köpte tågbiljett till Prag (efter att de till slut fattade vad vi mena, uttalas såklart inte som vi är vana med ;))

Eftersom det fortfarande var en dryg timme kvar tills tåget skulle gå, gick vi omkring och kollade vad som fanns att kolla på.


Vid vår dryga timme i Katowice var andelen moderna tåg stor, och jag tror vi bara såg en eller två EN57-motorvagnar (plus en i Bohumín i Tjeckien dit de också går)


EN57-motorvagnarna finns såklart kvar, men många här är upprustade och ombyggda. Här en sån.


Ett EC-tåg från Budapest till Warszawa.


En ickeupprustad EN57, bakom detta moderna tåg från PKP, lokaltågen här körs av Koleje Śląskie.


Nyss nämnda tåg, byggda av Pesa mellan 2014 och 2015.


Vi skulle åka med EC 112 Porta Moravica, som blev av med restaurangvagnen några månader innan, och i år är det klassat som Expres och verkar inte bestå av någon restaurangvagn. Nåja, öl sålde de ombord när vi kom in i Tjeckien!


Resan gick bra och vi ankom till Prag sent på kvällen, och lusten att leta efter nåt ätbart var liten, så vi tog oss en burgare på Burger King och gick mot hotellet. Utsikten därifrån var inte att klaga på!


Morgonen därpå tog vi dagens andra tåg mot Tábor, för att fortsätta våra äventyr där. Loket som drog tåget (R703) var ett alldeles nyfolierat Vectronlok. Dessa ska (from idag väl?) dra EC-tågen mellan Prag och Tyskland. Än så länge drar de tågen dock bara till Dresden, men tanken är väl att slopa det lokbytet helt senare i år. Loken (10st) leasas av ELL i 10 år.


Längs vägen mot Tábor bjöds vi på en vacker soluppgång. Tidiga mornar har sina fördelar!


Framme i Tábor, och solen visar sig äntligen.


Plattformen för banan till Bechyně. Den har en annan spänning än det normala i denna del av landet, den har 1500V istället för 25kV 50 Hz. Tanken var att åka här, men då större delen av trafiken utgörs av dieselmotorvagnar, utom något tidigt morgontåg och sent kvällståg så blev det svårt att få ihop resplanen. Nåja, finns annat intressant i området!


Så vi hoppar på en såndär dieselmotorvagn ändå ;)

Karta över hur vi reste i denna del:

(Klicka för större kartbild)

<-- Delen innan | Med tåg i öst | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->