Åkers Styckebruk och lite malmtåg i Uppland

I brist på annat att göra en ledig dag, tog jag en spontan tur till Åkers Styckebruk (i hopp om att hinna med veckans enda tåg dit - men hann inte innan jag var tvungen att åka tyvärr) och sedan upp till Dannemora för att kolla på gruvan och malmtågen, igen.

Lilla Lövtorp och buss

Vi börjar dock utanför Södertälje. Var på väg till Åkers lite för tidigt, så kollade om det skulle gå någon 779a, det gjorde det, så tog en avstickare ut dit. På bilden Nobina 4921.

 

Lok och bangården i Åkers Styckebruk

 

Dock inte bara bussar som skulle kollas in, såklart. Noterade att det nu fanns två lokomotorer hos Åkers Sweden i Åkers Styckebruk, Z70 716 och Z65 500 (märkt Inlandsbanan)

 

Spåret från stationen sett ner till fabriken.

 

Km 0! Skylten såg ny ut... Visste inte att det fanns här.

 

Bangården har krympt rätt mycket, var fler spår (med plattform) intill tegelhuset som syns till höger, syns bla. på Eniro's satellitbilder (7/1-14).

 

Verkar ha hamnat fel..!

 

Sista biten mot Läggesta som är kvar (var med förut, men har tydligen rivits upp nu)

 

Här fortsatte spåret förut en bit till, men som synes har det rivits upp och blivit gångbana.

 

Skönt med lite färg under den (än så länge) snöfria vintern...

 

Inte världens roligaste bangård kanske, men ändå lite intressant!

 

Tre av fyra spår är elektrifierade, men verkar inte som det fjärde användes längre (går till en betongplatta bara). Rundgång med ellok är inte möjligt.

 

..och åt andra hållet, såklart. En brygga är utbytt, annars är det dem gamla bryggorna fortfarande.

 

Stationshuset måste ju få vara med! Tror, men är inte säker, att det vita huset i bakgrunden är det gamla stationshuset, såg rätt NrSLJ-aktigt ut.

 

Mot Strängnäs-hållet (sett från gång och cykelbana).

 

Får avsluta bilderna från Åkers! Godsmagasinet verkade ändå i rätt bra skick, kanske används till något?

 

Nu fortsätter vi mot Uppland!

 

Fortsättning följer! -->