Del 13: Sibiu, smalspår och spårväg

På Postvagnen önskades fler bilder så här kommer lite bonus från Sibiu i Rumänien där vi avslutade sist!


Ankomst klockan 6.30 i Sibiu. Numer går inte detta tåg (Ister) via Sibiu så vill man åka nattåg hit ankommer man inte förrän strax efter 10.


Efter att ha lämnat packningen så tog jag mig till stationen för att kolla vad den erbjöd för spännande tåg. Inte så värst spännande, mest Desiro som man ser i Sibiu. Loktåg förekommer även, och denna lite udda ting. Det är en gammal tysk motorvagn (Br 614) som blivit moderniserad här relativt nyligen. Tyvärr hade jag inte tid att åka, så det fick bara bli en exteriör bild.


En sån man ser hela tiden här. Här växlas den ut från uppställningen och ska senare avgå mot Brașov.


Bland alla personvagnar fanns bla. denna dubbeldäckare som väntade på avgången från Sibiu till Craiova.


Och massa personvagnar. Det finns även gott om avställda personvagnar i Sibiu men dessa används.


Smalspåret efterfrågades! De finns tyvärr inte längre kvar i trafik (det pågår renovering av linjen Cornățel-Hosman, och man kör med ånglok på delar av sträckan vid vissa tillfällen. Här syns lokstallet i Sibiu.


På kvällen besökte vi ett av alla Sibius kyrkotorn. Det är riktigt fin utsikt från toppen på de!


Några dagar senare tog jag och åkte lite tåg i närheten av Sibiu, till Talmaciu.


Tillbaka i Sibiu kunda bla detta lok skymtas. Det är lite svårt att se, men många lok man såg var lite olika inredda med olika gardiner och namnskyltar. Såg väldigt personligt ut.


Även ett lite kortare loktåg syntes.


Vi tar och hoppar till smalspåret som jag nämnde tidigare. Jag hade förmånen att få vara med och hjälpa till med slipersbyte mellan Cornățel-Hosman och bli bjuden på god mat. Här syns dressinen de använder för transport av material och personal längs banan. Den använder en Trabant-motor för den intresserade.


Utfarten från Cornățel mot Hosman. Till höger är spåret mot Hosman, och till vänster tidigare banan mot Vurpăr. Men man har byggt en ramp för att lasta av ånglok och vagnar där, och banan är stulen på vissa delar.


Infraten till Cornățel sedd från Sibiu-hållet. Det går inte att göra rundgång öht, då spåren är överasfalterade.


Och spårvagnar nämndes också, sådana rullade sporadiskt fram till 2012, men sen dess är de helt indragna och spåren är upprivna inom Sibiu. Andra änden av linjen (det var en interurbanlinje), staden Rășinari, verkar för att återuppta trafiken, till Sibius zoo. Planerna har varit att "i sommar hoppas vi på att vara igång" några somrar nu..


Spårvagnen, som är från Basel, är ombyggd till en teatervagn och är inredd med bla. toalett längst bak.


Triangelspåret i Rășinari. Detta är ett problem de har, vagnarna de har är enriktningsvagnar, men de har bara vändmöjlighet på ett ställe, så enligt tjejen så var detta det senaste problemet hon hörde om.

Det var den veckan i Sibiu. Hemvägen då? Inte så dramatisk, åkte på följande vis utan några bekymmer:
IC 74 Sibiu 8.38 - Budapest-Keleti 17.50
EN 476 Budapest Keleti 20.05 - Dresden Hbf 6.44
IC 2072 Dresden Hbf 6.49 - Hamburg Hbf 11.11
(Att jag vågade chansa på så kort byte fattar jag inte efter tidigare bekymmer..)
Sedan åkte jag via Flensburg och Köpenhamn till Malmö för att avsluta med tåg 2.

Detta var definitivt slutet, för nu har jag verkligen inget mer att visa och kan inte visa nåt mer.

<-- Delen innan | Höstresan 2016 |

Tillbaka till: Resor -->