Del 2a: Berlin - Katowice

Dags för nästa resa och nästa mål, denna gång Katowice och dess stora interubana spårvägsnät som finns i Övre Schlesien.

Katowice är ett givet resemål för den spårvägsintresserade, med sitt stora interurbana spårvägsnät. Tyvärr minskar det, men vissa delar rustas även upp. Nya vagnar finns och gamla renoveras, men än finns många 105Na-vagnar kvar.


I förra avsnittet lämnade vi Berlin med EC 43, och med det tog vi oss till Poznań för att därifrån ta oss till Katowice.


Efter att ha införskaffat en platsbiljett till tåget vi senare skulle åka med tog vi spårvagnen en hållplats.


En av Tatras minst tillverkade spårvagnar, RT6N1. Totalt 19st tillverkades, varav 10 till Poznań, och om jag förstår Wikipedia rätt har alla utom en hamnat i Poznan på senare tid.


Sen 2003 rullar här även Siemens Combino-vagnar.


En till RT6N1. Vackra är det inte direkt.. Notera även den digitala nummerkrukan.


Och sen 2013 finns det är Solaris Tramino i Poznań.


Men vad vore väl en polsk spårvägsstad utan lite Konstal?!


Och från Tyskland finns det importerade Düwag GT8-or från Frankfurt och Düsseldorf. Denna är från Düsseldorf och kom hit 2011. Behöver jag påpeka att vi hade väldigt varmt och skönt väder? :-)


Och från Frankfurt kommer denna.


Två Düwag får bli sista spårvagnsbilden från Poznań, det började närma sig avgångstid för IC-tåget till Katowice.


Från Katowice tog vi IC 74103. Vi delade kupé med äldre Polsk dam som gärna smet iväg in på toaletten och rökte... :-D

Nåja, vi ankom till Katowice i tid och tog oss till hotellet vi skulle bo på 2 nätter (Twoj Hostel, helt OK till ett väldigt bra pris och nära spårvägen).


Dagen efter kunde spårvägsnätet börja utforskas, det är om jag inte tagit fel världens största interurbana spårvägsnät som fortfarande trafikeras. Eftersom resekamraterna var uppe lite längre än mig kvällen innan så låg de gärna och sov bort hela morgonen..


Spårvägstrafiken i Katowice består till större delen av äldre vagnar och äldre upprustade vagnar, en del importerat från andra länder. Som denna Pt-vagn från Frankfurt.


Men helt klart dominerade tyckte jag dessa Konstal 105Na-vagnarna var.


En sista bild från hållplatsen Janasa. Dags att röra på sig!


Finns även moderna vagnar, som denna Pesa Twist. Linjen den går på är upprustad och väldigt fin.


Spåret här närmast i bild då? Jo, där går spårvagnarna på linje 20 och 14.


En bild på linje 14 när den passerar under järnvägen. Helt klart häftigt ställe!


Någon sekund senare.


Efter en promenad upp till Pętla i Szopienice stod där en moderniserad Konstal-vagn. Väldigt fina vagnar!


Strax därefter kom ännu en spårvagn på linje 20, även denna gång bestående av moderniserade Konstal-vagnar.


Efter ännu en stund kom linje 14, som jag tog till Mysłowice. Linjen går till stor del som enkelspår på sidan om bilvägen. Tyvärr har jag få linjebilder.


Framme i Mysłowice, där linje 26 ansluter, och tar en till Sosnowiec.


Linje 26 gick när jag var där bara med begagnade E1 från Wien.

Det får avsluta denna del, mer bilder ser ni i nästa del!

<-- Delen innan | Höstresan 2016 | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->