Del 3: Polen - Bratislava

Vi besöker redan besökt ort (kan ses här). Men resesällskapet har aldrig varit här, så ett stopp på vägen blev det!

Spårvagnskonduktören välkomnar oss ombord på Os 4475, som går Zwardon - Zilina.

I Skalite inväntas Os 3956, som går till Skalité...

Och ungefär 5 minuter senare hänger vagnarna från Os 3956 bakom vårat tåg, och gör så till Čadca.

Ett elva vagnar långt tåg tar lite plats... Här i Čierne-Polesie. De bakre vagnarna gick dock låsta.

Fördelen (om man jämför med Lennarts precis visade bilder) med gamla fordon är ju att de oftast har öppningsbara fönster och är därmed enklare att digga ifrån! Här närmar vi oss Zilina.

Efter att ha letat (då järnvägsrestaurangen hade slutat laga mat för dagen) så slutade det med att vi prövade på Slovakisk gatukök.

Engelska förstod de inte, så det blev att peka på valfritt som såg gott ut, och ibland har man tur, jag lyckades beställa Vyprážaný syr (friterad ost). Riktigt gott!

Vad de andra fick minns jag inte, men skulle inte förvåna mig om det var en schnitzel ;-)

Mörkret intog och det blev kväll, och vi kom fram (men smått försenade) till Bratislava. Det blev även denna gång boende på Hostel Possonium, ett vandrarhem jag starkt gillar och ligger väldigt nära stationen.

Efter att växlat till oss lite mer mynt, gick vi till närmsta biljettmaskin och köpte ett dygnskort.

Vi tog och åkte lite spårvagn i Bratislavas ytterområden. Här i Karlova Ves. Vagnen såg helt nymålad ut, och var i riktigt fint skick, precis som de flesta spårvagnarna i Bratislava. Hade vi varit i Bratislava i December hade vagnen istället sett ut såhär.

Sen mitt förra besök i Bratislava har antalet nya Skoda ForCity Plus ökat med ca 30, varav hälften i tvåriktningsutförande. Tvåriktningsvagnarna behövs för utbyggnaden till Jungmannova.

Efter detta tog vi oss till Most SNP, där linje 6 tillfälligt vände.

Efter lite mer spårvagnsåkning hamnade vi här. Det var varmt och ni ser den passande skylten i bakgrunden!

Ännu en spårvagn, och även denna riktigt fin.

Och så ännu en Tatra.

Efter glassätande blev det mer spårvagnar, här ute vid Astronomicka.

Och därefter tog vi oss återigen till Most SNP, och går här på bron som leder över Donau.

Målet med att gå på bron var förstås att ta sig upp i UFOt, och beskåda dessa härliga utsikt. Jag är själv impad att jag klarade av att gå ut på taket här, med min extrema höjdrädsla..

Och med Teleobjektiv kunde man se en massa spännande spårvagnar!

Behöver man nyttja toaletten har man en fin utsikt. En oerhört fin utsikt.

Utsikten från restaurangen går dock inte att klaga på! Men priserna var som höjden riktigt höga.

Lunchen intogs i stället i centralare delarna av Bratislava, vad jag fått in har jag ingen aning om, förutom att det är nån form av potatis-dumplings.

Jag vill minnas att det för inte så längesen visades en bild på just denna hållplats i Bratislava här i Postvagnen med efterföljande diskussion. Som synes fungerar det inte alltid...

Därefter tog vi oss till Nové Mesto och diggade lite förbipasserande och uppställda tåg. Först in är ett av RegioJet's lokaltåg som går Bratislava-Komárno (ej att förväxla med Komárom i Ungern - dit kommer vi senare). Varför just RegioJet kör denna sträcka vet jag inte. Lite tråkigt är det iaf, för här gäller inte Interrail-kortet.

Ett av ZSSK diesellok. Används dessa fortf i ordinarie persontrafik, om nån vet?

Vissa fann det dock inte lika kul att titta på allt möjlig tågrelaterat!

Precis som i resten(?) av EU är person- och godstrafiken uppdelad, och här ett av ZSSK Cargo's godståg.

En lite finare 240

En Ukrainsk sovvagn som troligen skulle vidare till Kiev i kvällens Poľana.

En stund senare vid hållplatsen utanför Nové Mesto. Här syns tydligt att Bratislavas spårvägsnät på vissa ställen är förberedda för normalspår.

Bratislavas slott på kvällen. Bratislava är en riktigt fin stad med oerhört livligt kvällsliv även en torsdagskväll i slutet på september, där alla uteställen vi passerade var oerhört välfyllda.

Efter att ha fått i oss lite middag också (denna gång blev det ännu mer Vyprážaný syr, men denna gång från en riktigt restaurang, oerhört gott där med!). Hemåt gick resan med en gammal trådbuss, eftersom morgonen därpå skulle bli tidig.

Dagen därpå var vi påväg till stationen men kände för att åka spårvagn en sista gång. Hållplatsen Námestie Franza Liszta har en fin utsikt...

Och så en sista bild från Bratislava, innan vi tar oss vidare.

Tanken var att åka via Banská Bystrica-Margecany-Kosice-Budapest men så blev det inte. Den sträckan får avverkas vid senare tillfälle! Istället blev det via två tidigare nämnda orter. Mer om det nästa gång,