Del 9: Milano - Wien

I Wien träffade vi några kompisar vi känner sen tidigare och umgicks med dem. Det blev mao inte så mycket diggandei stan, utan vi spenderade dagen på spårvägsmuseet och sedan på en form av järnvägsmuseum i utkanten av Wien. Men vi börjar där vi slutade.


Dagen började med att vi tog ett lokaltåg till Schweiziska gränsen, allt för att slippa platsreservationer ;)


I Chiasso fick vi byta från Italienskt loktåg till en flirtande Schweizare.


Någon bild på vår flirt fick vi inte, men den var säkert fin ändå... Vårat nästa tåg blev det dock en bild på! Vi gjorde även ett stort misstag: vi försov oss och hann inte genomsöka stationen i Italien efter mat, så vi fick pröjsa runt 250 SEK för några frallor åt oss på stationen här..


En stor nackdel med modernare tåg är AC'n, den är jättebra och så, men den gör tågresandet så mycket tråkigare utan öppningsbara fönster! ;) Verkar däremot gå vissa tåg med äldre vagnar med öppningsbara fönster nu när tunneln öppnat på gamla sträckan. Borde egentligen ha kollat upp det lite bättre..


Passagen genom Gotthardstunneln var dock inte så spännande. Strax innan satt vi och njöt av utsikt ett bra tag. I tunneln passade jag dessutom på att för första gången sen nån gång i maj ta på mig långbyxor och inse att sommaren var slut... :D (datumet här är fö. 11e september)


Väl framme på Zürich HB tog vi oss en titt runt och försökte hitta nåt så billigt som möjligt att få som färdkost på våran nu långa resa med RJ till Wien. Cirkus ~8h i ett och samma tåg alltså...


Men Spårjetten välkomnade oss så varmt ombord med sin tomhet och vi kunde inta sovläge ett tag ;)

Det var den resdagen! Den blev lite tråkig, men vissa i sällskapet tyckte att få byten lät roligare, så min planerade resväg gick inte hem.

Nåja, vår Österrikiske vän skrämde oss på tåget och visade oss vart vi skulle bo och dagen gick mot sitt slut. Efter 8h på ett oerhört obekvämt tåg orkade man inte ha i sig så många öl ;)


Dagen därpå tog vår Österrikiske vän oss till Wiens spårvägsmuseum och visade oss runt. Rakt framför oss syns en vagn typ P2 byggd 1929 av Waggonfrabrik Simmering, och blev ombyggd 1952, och i det utförandet är den.


Går vi en bit framåt och vänder på oss, så ser vi istället ser vi en typ K8 som är byggd 1908, och ombyggd 1953.


Och t.h. om första bilden från museet ser vi en lite udda skapelse. Nämligen en importerad spårvagn från USA! De blev köpta från TARS (Third Avenue Railway) i New York. I Wien var de väl inte särskilt passande då de var för breda för att gå i staden och alltså gick bla. på linjerna med enkelspår. De var iaf i trafik i Wien mellan 1949 fram till 1969.

Efter det tog vi tåget till ett järnvägsmuseum en bit utanför Wien och kollade vad de hade, inte så mycket och det mesta stod utomhus. Jag tog inga bilder då vi fick en väldigt snabb och noga beskrivning av allt av vår Österrikiske vän.


Efter ett tag började Spårvagnsteknikern klaga lite på kylan och vi fick honom till slut att skaffa en jacka så han slapp frysa ;)

Efter detta skulle vi träffa ännu en Österrikisk vän och käka middag och prata ännu mer tåg och äntligen få ordning på vätskenivån. Mao, dagen är slut och vi tar oss mot nästa mål med ett Tjeckiskt lok och Österrikiska jättar.

<-- Delen innan | Höstresan 2016 | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->