Jämtland sommaren 2020


28 augusti
Denna dag låg siktet inställt på Mittbanan på sträckan Sundsvall-Bräcke.


Efter en natt ombord på en "båt" i Sundsvall, riktade vi in oss på Mittbanan. Första fångsten behövde vi inte åkte långt för att hitta, här i form av Rc4 1193+1200.


På någon liten sidoväg längs E14 stod denna buss uppställd i gräset, CLB216.


X62 007 smyger fram längs med Stödesjön som tåg 7505.


Stationen i Stöde. Nyligen upprustad och fin.


Bakom några buskar kunde man se stationshuset också..


Teknikhuset.


Plattformsövergång, i riktning mot Ånge.


Idylliskt vid spår 3(!).


Utanför Stöde mötte vi på X55 3348 som tåg 8046, från Stockgolm till Östersund.


Därefter hamnade vi vid Viskan (och inte i ;-)). På den tiden var det fortfarande lagligt med enskenssignaler vid plankorsningar. De blev förbjudna i december samma år, men finns fortsatt kvar på en del platser... I Viskan är de dock borta, de höll på att monteras upp nya när vi var där.


I Viskan stannar tågen bara för möten.


Men man kan väl älska Viskan för det :-)


Järnvägens betydelse verkar dock ha varit viktig en gång i tiden!


Strax utanför Viskan i riktning Ånge passerade 185 683-0 med "ARE-tåget" mot Narvik.


I Torpshammar, där vi hamnade härnäst, har de sparat den gamla timmerrännan.


Stationen i Torpshammar har den också fått en upprustning, till höger syns det lilla stationshuset där väntsal finns.


Därefter hamnade vi i Fränsta, och gick ut på plattformen för att titta.


Sedan tog vi oss vidare, till Erikslund, som fortfarande har sin träplattform kvar. Väl där passerade Rd2 1099 med tåg mot Luleå.


Erikslund med stationshus och avgångstavla, och annat smått och gott.


Till slut hamnar man i Ånge, där Mittbanan möter Norra stambanan. Ingen jätteaktivitet just då...


Efter Ånge är det för det mesta ödemark, åtminstone om man gör som vi och väljer att följa grusvägen som går längs järnvägen. Men till slut nådde vi Bräcke, där kikade vi på 185 714-4 och käkade glass.


Strax efter kom även X62 007 igen, denna gång som tåg 7511 från Östersund till Sundsvall.


Därefter hamnade vi i Gällö, här med stationshuset i bild sett från spår 2.


En rest av vad som fanns... Eller ja, sågen finns kvar, men spåret används inte. Banverket däremot kan vi ju diskutera!


Övervuxet spår in till sågen.


Kontaktledningen har fortsatt längre in på området, men slutar nu lite tidigare.


I Pilgrimstad är det bara ett plattformsspår, men vad gör väl det, när tiden för det mesta står still. Klockan går alltså lite fel. Eller ja, den gick nog ingenstans..


Och plattformsskyltningen var nog inte riktigt av Trafikverkets standard, men den kanske är utbytt idag? Såg lite hängig ut 2020..


Sedan hamnade vi i Ljungaverk, här syns det gamla lokstallet. Lite längre åt höger, inne i buskarna, stod det något gammalt lok, men fick ingen bra bild på det..


Här står vi vid det som var Ljungaverks gamla station, där den låg fram till 1991, då den flyttades några hundra meter österut.


Från Ljungaverks nya station ser man även växeln ner till en liten bangård och spåret till industrierna och lokstallet i Ljungaverk. Bron över dit är dock inte i farbart skick, så det var ett tag sedan det rullade ner något där nu.


Kvällens sista bild får bli på Rd2 1100 med ett tåg från Ånge till Gävle.

28 augusti | 27 augusti | 29 augusti


Tillbaka till: Bildserier
Tillbaka till: Startsidan