Lettland och Daugavpils i november


I november 2019 åkte jag och några kompisar till Lettland, för att åka och titta på spårvagnar i Daugavpils. Vi gjorde några stopp på vägen, och här kommer lite bilder från resan!


Karta över Dauvavpils spårvägsnät från Wikipedia.


Resan började med en "kryssning" till Riga. Billigast så! Här precis framkomna till Riga.


Väl framme i Riga blev det en promenad till närmsta spårvägshållplats. Här en Tatra T3A, på linje 11 som strax ska vända.


Efter en snabb vändning i slingan som finns här vid Kronvalda bulvāris fortsätter linje 11.


Men vi väntar en liten stund på nästa vagn för att få fota den med! En Tatra T3A (som innebär att den blivit moderniserad nån gång på 2000-talet) där med.


Efter en liten enklare måltid på gyllende måsen blev det flygbuss till flygplatsen. Redan dags att lämna Lettland!


Nej, såklart inte, vi skulle bara hämta upp våran hyrbil, för att resa ner till Daugavpils. Längs vägen åkte vi genom mindre Lettiska samhällen där större delen av befolkningen flyttat ut...


Strobuku's kyrkogård i solnedgången.


Vår lilla Toyota Yaris! Snart framme i Daugavpils, efter en lång dag på vägen.


Framme på hotellet i Daugavpils! Nu är det bara mat som saknas.


Middag på Gubernators i Daugavpils. Väldigt gott!

Sen var det bara till att sova efter lite diggning på kvällen, då vi hade en intensiv dag av diggning härnäst!


Första vagnen vi fick åka med i dagsljus (vi åkte lite igår kväll också, men då var det rätt mörkt ute) var en ryskbyggd 71-623-vagn!


Strax efter oss kom dock en 71-605A! En riktig sovjetisk skolåda, dock byggda i slutet på Sovjetunionens existens, mellan 1990-1991 för Daugavpils. Vagnen kom precis bakom då kolonnkörning tillämpades genom centrala Daugapils, då man höll på att rusta upp sträckan genom centrum, som vid vårat besök var tillfälligt enkelspårig.


Så vid ändhållplatsen Cietoksnis bytte vi helt enkelt till linje 3! Här ute var vi igår kväll och gick runt lite. Cietoksnis betyder fästning, så här ute finns alltså Daugavpils fästning.


Spårvagnen lite närmare. Alla vagnar var bemmande med konduktör+förare, så det var en konduktör som gick runt och sålde biljetter. En sådan syns sitta vid mittdörren. Spårvagnstypen är en 71-605A, även känd som KTM-5. De tillverkades av UKVZ mellan 1969 och 1992, i hela 14991(!!) exemplar.


Vi åkte med vagn 101 ut till ändhållplatsen Stropu ezers, som ligger vid en liten sjö. Där ute finns på sommaren en fin badplats verkar det som.


Väntkuren i Stropu ezers.


Daugavpils håller på att renovera stora delar av nätet, och har även byggt en ny sträcka här ute, som går via sjukhuset.


Vagnen rullar vidare, och vi kikar vidare här ute!


Från förgreningen där gamla och nya linjen delar sig, fram till ändhållplatsen, är alla kontaktledningstolpar utbytta mot nya. Ganska grova skapelser..


Här syns förgreningen mellan nya, och gamla sträckan. Den nya var ännu inte öppnad vid vårat besök, men öppnades några månader efter vårat besök.


Hållplatsen som då fanns i anslutning till sjukhuset. Nu är den flyttad närmare, och bättre anpassad för funktionshinder.


Hastighetsgränsen gället troligen inte för spårvagnen! :-)


Och så kom nästa vagn, som vi skulle åka med efter den vänt vid Stropu ezers.


Avstigning för passagerare som ska till sjukhuset sker rakt ut på gatan...


Spåret från sjukhuset. Vi hann inte gå närmare och titta. Spårvagnarna gick väldigt ofta, men inte så pass ofta.


Sett från baken på vagnen vi åkte med från linje 3's ena ände, ser vi ett gammalt mötesspår på sträckan som nu inte används.


Interiör i en 71-605A!


Nya sträckan sett från längst bak. Härifrån och större delen in till centrala Daugavpils är sträckan helt upprustad och i fint skick.


Viss hus i området runt spårvägen är dock inte riktigt lika fina...


Vid Valkas iela blir linjen dubbelspårig igen, och här ansluter spåren som går mot depån. Dit går linje 1 och 2. Här en vagn på linje 1. Vagnen är en 71-623 med nummer 005 som är byggd 2014. Det finns 8 sådana vagnar i Daugavpils.


En mötande linje 1. Vi hoppade dock strax på vagn 005 som vi såg i förra bilden och åkte ut till depån. Som synes är vagnarna väldigt välanvända! Och billiga. 25 cent kostade en resa på söndagar, och 50 cent övriga dagar.


Men jag hann med en bild till! Sen fick jag springa till de tre andra som ropade från vagn 005.


Strax efter vi kom fram kom en vagn på linje 2, som vi strax skulle åka med. Vagnarna vänder här ute via depån.


Framtiden för Daugavpils är dock röd/gul, och i form av 71-911. Dessa är byggda i Ryssland, precis som övriga vagnar i staden. De hade dock inte börjat användas vid vårat besök, utan började användas först i januari 2020. Mer än så fick vi inte se, för sen blev vi bortschasade.


Men vi gick runt, och kikade från en liten kulle bakom! Här syntes massor av olika vagnar. Många av vagnarna används ej.


På väg in mot depån rullar 007.


Strax efter oss kom en 71-605A på linje 2!


Vi hoppade av vid Valkas iela igen, och gick via den lilla depå som finns här. Där finns även en spårvagn uppställd som monument. Det är en RVZ 6M2 som står uppställd här. De gick väldigt länge i staden, fram till för bara några år sedan och verkar ha stort statusvärde i staden, då det finns en hel del bevarade som museifordon.


Sedan gick vi lite längst sträckan, och skulle passa på att åka linje 2 till Maizes kombināts.


En och annan vagn hann passera under vår lilla promenad! Både nyare..


...och äldre.


Och även denna gamla VL-buss passerade! Vi såg några gamla svenska bussar här ute.


Sen åkte vi med en 71-605A ut till Maizes kombināts och tillbaka, bara för att ha åkt hela linjenätet. Sträckan var väldigt diggabel och inte direkt upprustad.


Sedan blev det en sista åkning, till hotellet och bilen, för att åka tillbaka till Riga och lämna tillbaka bilen.


Resan gick norrut via Jersika station, där vi kollade in stationen lite smått.


Stationens toalett var stängd och ersatt med bajamaja. Ludde demonsterar hur man stänger in personer.


Resan gick sedan genom Līvāni, där det fanns massor av tomma flerfamiljshus. Vissa hade aldrig ens varit bebodda... Detta hus hade dock den siste personen flyttat ut från.


Övergivet hus, sett från övergivet hus med bebott hus mellan dessa.


Hus som aldrig blivit färdigställda.


Sedan tog vi oss till stationen i Līvāni, där ett godståg med 2 2TE116-lok skulle precis avgå. Härligt ljud!


Strax innan hade ett DR1A-tåg till Daugavpils kommit in, där bakre fordonet skulle stanna kvar i Līvāni.


Sedan fortsatte resan i det intågande mörkret genom Lettland, tills vi plötsligt blir stoppade av polisen och får betala en fortkörningsböter...


Men vi kom fram till Riga i tid, hann äta, tvätta bilen (i minusgrader, brr!) och borda Norwegian hem till Stockholm.

Det var den resan! Tack för visat intresse, och tack till er som följde med på resan.


Tillbaka till: Bildserier
Tillbaka till: Startsidan