Resan började på morgonen den 14 maj, med att åka Mälartåg från Västerås till Norrköping, för att där byta till X't till Hässleholm, där Tobias skulle hämta upp mig.
Efter ett litet pitstop på Biltema för att inhandla lite lunch blev det full fart över Öresundsbron. Vi gjorde sedan ett stopp strax innan Ringsted, där Tobias hittade denna fotoplats. Här syns två IC3 och en IR4.
Sedan fortsatte vi till nästa fotoplats, strax utanför Ringsted. Här tre IC3 och två IR4. Rätt imponerande tåg. Och med full genomgång. Borde bli runt 96+678 platser. En X2K har 48+287 platser.
Och så ett lite kortare tåg, en ensam IR4.
Och så ett ännu kortare tåg, en IC2 utanför Løve på Tølløsebanen.
Sedan tog vi och åkte över Stora Bält-bron, strax efter man kört av den kan man fotografera tåg uppe på banken. Ännu ett långt tåg.
Ett lite kortare tåg, med IC3 5094 främst. Den har tidigare rullat i Sverige som Y2 1368, me såldes tillsammans 3 andra till DSB 2003.
Därefter åkte vi till Odense, och här syns Arriva 4089 rulla in till Hjallese på Svendborgbanen. Här syns även den rätt nyöppnade Letbanen i Odense.
Middagen i Odense som åts på någon lokal pizzeria. Efter maten blev det sedan full fart mot Holstebro där vi skulle bo en natt.
Morgonen därpå började med att vi åkte till hållplatsen Armose, och fotograferade tåget mot Vemb.
Sedan åkte vi in till Lemvig, och tittade på stationen där. Först två bussar från Holstebro Turistbusser 25 & 28.
På station stod Ym 16 och väntade på nästa tur till Thyborøn.
På station stod även Ym 15 uppställd. Den har tidigare använts på Bjergbanen, men den banan är inte i brukbart skick sedan 2019.
Här syns Ym 16 på sin väg mot Thyborøn, här strax utanför Balleby (danska namn låter lite konstigt på svenska..)
Vi körde sedan ikapp Ym 16 vid Rønland. Tåget gick av någon anledning på sidan.
Vid Rønland finns även en industri, som bla. genererar ett godståg. Just denna vecka var dock tåget inställt pga banarbete. Annars går det på tisdagar. En Köf kunde åtminste ses inne på deras område.
Medans vagnen var uppe och vände vid Thyborøn så kikade vi bla på hållplatser som Vrist, och Victoria Street Station.
Här syns Ym 16 genom Vrist. Området består nästan bara av semesterhus. Och tyskar.
Victoria Street Station runt hörnet där borta. Där stod ett gäng tyskar och väntade.
Sedan åkte vi ner mot Lemvig igen, först stannade vi till vid den Heldum(ma) kyrkan. Ym 14 på väg mot Thyborøn.
Ym 16 strax utanför Ramme.
Station i Bonnet.
Ym 14 har varit uppe och vänt i Thyborøn. Här på väg tillbaka mot Lemvig vid Heldum Kirke.
Efter att ha vänt i Lemvig fortsatte vagnen mot Vemb.
Ym 16 i Bonnet. Sedan åkte vi in till Lemvig, åt en god lunch och drack svindyr dricka för typ 50kr. Maten var nästan billigare.
Maten ifråga! God mat, så det var trevligt!
Efter lunch åkte vi tillbaka till trakterna runt Bonnet, och fotade Ym 14.
Och så fotades Ym 16 en gång till, denna gång uppe på en bank precis i början av samhället Thyborøn.
Eftersom jag skulle jobba dagen efter, så behövde jag bli avsläppt vid Holstebro lagom till 16. På väg dit stannade vi till vid Haarum, där en gammal Lynette används som bar under en festival.
Och så en till bild på Ym 16, denna gång strax utanför Klinkby. I bakgrunden syns Hove Kirke.
Och så en sista Lynette-bild, denna gång strax utanför Fåre. Vagnen var lite sen, så började bli bråttom till tåget i Holstebro, men hann precis.
Från Holstebro blev det en färd med Arriva 3072 till Vejle, för att där byta till DSBs Lyntog till Köpenhamn. Det hade ju utlysts strejk på Öresundstågen denna dag, så var lite orolig för hur jag skulle komma hem. I värsta fall hade jag tagit tåget till Helsingör, och sedan färja till Helsingborg. Denna gång behövdes det inte, utan jag kunde gott och väl kliva på nattåget mot Stockholm på Malmö C. Extra kul att det var en kollega jag gick utbildning på X50-X54 och TiB med som var F55 på tåget! :-)
Det sätter också stopp för denna bildserie, tack för visat intresse!