14 oktober
Resan började som sagt var med SJs nattåg upp till Luleå, som även medför vagnar till Jämtland. Resan gick bra som jag minns det, och tåget ankom i tid om jag inte minns fel. Hade bokat sovvagn 3-bädds, men vi blev bara två i kupéen.
15 oktober
Frukostboxen jag köpte till frukost.
Interiör på restaurangvagnen.
Framme i Boden, och klockan är 10.23, och loket gör rundgång för att ta oss in till Luleå.
I Boden var det även anslutning till tåg 96 mot Narvik.
Framme i Luleå, där ett antal lok stod uppställda. Även SJs fordon kunde vara synliga här uppe när SJ körde tågen.
Eftersom jag hade hyrt en bil, så var det bara att börja röra sig ditåt. Vid station stod det en del bussar uppställda, bla denna dubbeldäckare som tillhör Laponiatrafik.
Luleå Busstation.
Eftersom jag inte hyrt bilen förrän efter 12 eller nåt, så passade jag på att ta en fika på stan!
Min bil kommande dygnen, hyrd på Circle K.
Första stoppet blev i Haparanda, för att kika på station som skulle öppnas igen under 2021. Här bredspårsidan.
Normalspårssidan, med den nu sänkta plattformen. Tidigare var den anpassad för godsvagnar.
Riktning mot Boden.
Äldre skylt, i bakgrunden syns även den tidigare plattformen.
Därefter blev det ett stopp på IKEA för lite påfyllning i magen. Oerhört tomt och öde IKEA när gränsen mot Finland var stängd..
Resan gick lite norrut, här ett litet stopp vid Kukkolaforsen.
Sedan en sväng förbi stationen i Karungi längs gamla Haparandabanan. Härifrån gick även bibanan upp till Övertorneå.
Sedan gick färden via Röduppleden..
...till Polcirkeln! Verkar ha funnits något boende och sånt här förr i tiden, men nu var allt igenvuxet och igenbommat...
Inte riktigt den standard man är van med på 100-vägar i södern ;-) Därefter gick färden i mörkret till Gällivare...
16 oktober
...där jag bodde på Pensionat Augustin.
Tanken för dagen var att åka runt lite i trakterna runt Gällivare-Svappavaara, men först ett besök i Malmberget. Här någon buss med förflutet i Örebro län.
Hus som sett sina sista gäster...
Inne i centrala delarna av Malmberget. Höghuset i bakgrunden är numera jämnat med marken.
Malmberget Busstation.
En del hus var fortfarande bebodda, och de boende jag stötte på var väldigt pratglada och berättade mer än gärna om Malmberget.
På väg mot Svappavaara stannade jag till vid caféet i Puoltikasvaara.
Gamla bron i Lappeasuando. I bakgrunden syns även nattens boende, men det var lite för tidigt för incheck, så först tog jag en sväng till Svappavaara.
I Svappavaara har befolkningen minskat, och som på många andra ställen står där obebodda lägenhetshus. Området kallas Solbacken, och har väl varit ute till försäljning nyligen. Om det blev något av det vet jag inte, men det var öde när jag var där.
Garagelänga i Solbacken.
IORE-lok i Svappavaara. Sedan tog jag mig tillbaka till boendet i Lappeasuando, checkade in och tänkte sedan åka mot Fjällåsen eller Kaitum.
Kom dock inte riktigt dit, mörkret började lägga sig rejält, vägen var dålig och jag hade inte ens kommit halvvägs, så jag vände om, besökte affären i Skaulo, köpte nån köttbullemacka och satt mig och åt vid nån strand. Än var vädret helt okej!
Bron i Lappeasuando på kvällen. Riktigt fin kväll, och oerhört trevligt boende! Kändes dock lite skumt att bo där helt själv..
17 oktober
Dagen därpå var målet att nå Vuollerim, vägen dit var dock inte riktigt bestämd. Men först hamnade jag i Harrträsk, där tåg 13994 passerar runt 25 minuter tidiga.
Om det var något man såg gott om längs vägen så var det renar!
Efter en stunds bilkörning kom jag fram till Nattavaara, där stod Infranords spårstoppare.
I Nattavaara viker ett spår av, men det saknar nu för tiden koppling till det nationella järnvägsnätet.
Spåret var dessutom tidigare elektrifierat.
Plattformen i Nattavaara med det lilla stationshuset.
SJs tåg mot Narvik stannade till i Nattavaara.
X52 9016 som Norrtåg Kiruna-Luleå en kvart senare.
Tänkte att när jag ändå var i trakten, så skulle jag kika mer på det där spåret. Var ledde det, och, hur mycket var kvar? Visade sig att det ledde till en gammal grusgrop, och det var mer än jag trodde som var kvar, till och med kontaktledningen hängde ju kvar!
Riktning mot Nattavaara.
Hörde en motorsåg gå, och det var en lokalboende som höll på att rensa spåret. Han rensade det då de kör skoter där på vintern.
Det fanns även ett rundgångsspår strax efter kurvan.
Trots att spåret varit oanvänt i många år såg det väldigt välbevarat ut.
Början på rundgångsspåret, här mot grusgropen.
Sen åkte jag vidare, och vid en plankorsning gick plötsligt bommarna ner. Bara å parkera och ta fram kameran! Snacka om besvikelse när det bara var en traktor som kom.. ;-)
Hamnade så småningom i Murjek, där en IORE passerade med ett malmtåg.
Väntsalen i Murjek.
Åt andra hållet.
Sedan bar det av till Vuollerim, och här syns spegeldammen i Vuollerim.
I Vuollerim hade jag bokat en natt på hotellet. Kom dit, och tänkte, går till receptionen och kikar. Men det var heldött, inte en människa på plats. Fick ringa numret till hotellet, och då hade de tydligen missat att jag bokat ett rum (bokade samma dag, eller om det kanske var dagen innan, så hon hade inte sett min bokning). Sånt som händer, det var ju inte direkt fullbelagt hotellet. Det var jag, och nån lastbilschaffis som bodde där den natten. Annars, väldigt trevligt hotell och personal! Skulle rekommendera :-)
Kvällens middag intogs på någon lokal restaurang. Fick sällskap av några som jobbade vid dammen tillfälligt och hade trevliga samtal.
18 oktober
Frukost morgonen därpå som hon som hade hand om hotellet fixade, väldigt fint!
Morgonen började fint! Det hade gått ut en massa varningar om snöfall och sånt, och ja, det hade kommit lite snö under natten.
Och det där med snö, sånt kan ju ställa till det... Det var helstopp för tågtrafiken genom Boden, minns inte exakt vad det var, men stopp, det var det. Så att fotografera tåg, det kunde man ju fetglömma, åtminstone tåg i rörelse...
Vid Boden södra stod morgonens första nattåg, de kom inte längre än så. Morgonens andra nattåg, det stod i Älvsbyn. Tänkte att jag kunde åka dit och kika på det också.
Först ett stopp i Hednoret, där 2 Rc4-lok och ett Rd2-lok från Green Cargo fastnat. Sedan tänkte jag åka till Älvsbyn, men vädret blev bara sämre och sämre, och när jag väl kom fram till stationen, ja, då åkte nattåget iväg precis framför ögonen på mig - så det var en helt onödig resa... ;-)
Så ja, det var ju den dagens fotograferande, gick sådär helt enkelt. Så bara att tanka bilen och lämna tillbaka den, tåget, det skulle ju snart gå.
Luleå C, härligt insnöat.
Avgångstavlan. Nattågen denna natt var omledda via Stambanan genom övre Norrland, och hade därför längre restid än vanligt. Det tidigare nattåget var rejält sent...
...och skulle bli ännu senare. Först runt 21.50 rullade tåget iväg. Och då hade ju inte vårat tåg avgått ännu heller, jag skulle åka med det senare nattåget. Och juste, väntsalen släcks och låses vid 21-tiden, så det blev både kallt och mörkt i väntan på tåget.
Men så, vid 22.30 så växlades mitt nattåg fram, och jag kunde äntligen gå och lägga mig.
Kvällens kupé! Lyxade till det med en WL4 hem.
19 oktober
Frukostboxen som ingick till 1 klass sovvagn.
Uppsala på morgonen dagen efter. Vi var vid passage av Vännäs 185 minuter sena. Vid ankomst till Stockholm C var vi 1 minut sen(!).
Det var den resan! Efter ankomst Stockholm var det bara att sätta sig på pendeln hem till Södertälje igen, och planera nästa resa. Hoppas du orkat läsa hela vägen hit, tack och på återseende!