Del 1: Sofia's smalspår


I oktober åkte jag och min tyske vän till Bulgarien för att titta på vad landet hade att erbjuda i tågväg och annan kollektivtrafik.


Flygbussen till Skavsta har slutat stanna i Södertälje sedan många år, så för att ta sig till lågprisflygets huvudbas Skavsta får man ta till alternativa resvägar. Hade ett ärende i Eskilstuna på dagen innan flyget gick på kvällen, så passade på att åka den vägen, och på köpet får man då åka loktåg, och gäller att passa på innan detta snart blir historia.


Till Sofia flyger man lätt med Ryanair, och de är väl även de enda som flyger dit direkt vad jag vet.


Mitt flyg kom fram sent till Sofia, och mitt kort funkade tydligen inte i bankomaterna här heller, men som tur var tog taxin kort så jag kunde komma till Budapest (ja, hotellet alltså ) för att möta upp min tyske vän. Det blev läggdags ganska snart, och tidig uppstigning dagen efter, och då var detta vår fina utsikt från balkongen på rummet!


Sofia en tidig oktobermåndagmorgon kunde vi studera rusningstrafiken. Köer, massa folk och smutsigt. Hittar inget om tillverkaren av vagnen, med de har blivit moderniserade för snart tio år sedan. Inga finns kvar i original-utförande. Kallas T6M-700F (innan modernisering T6M-700 bara).


Denna typ är säkert mer igenkänd, en Tatra T6A2B, där B antar jag står för Bulgarien.

Sedan spenderade vi en timme på Sofias centralstation. De internationella tågen är få, särskilt under vinterperioden. Dagligen går nattåget till Istanbul, en avgång till Dimitrovgrad (med anslutning till Nis och Belgrad) och tåget till Thessloniki ( som visserligen bara går bara till gränsen, där buss ersätter).


Jag tror stationen i Sofia nyligen blivit upprustad, såg väldigt fint ut inne, och man hade dessutom lyckats ta in ett litet smalspårtåg!


Små växellok kom och gick, både med och utan passagerarvagnar.


Ett av dagens internationella tåg. Vagnen skyltas Beograd, men verkligheten är en annan. I Dimitrovgrad får man snällt byta till serbisk-rysk motorvagn. Under sommaren går dock tåget direkt till Belgrad, och restiden blir några timmar mindre.


Ett typiskt Balkan-tåg, nerklottrat och smutsigt...


Privata godstågsoperatörer finns även i Bulgarien, här två av TBD Cargo. Här är det dock gamla BDZ-lok som gäller, medans andra operatörer har importerat lok från bla. UK och Danmark.


Det är dock inte bara supergammalt i Bulgarien, även hyfsat moderna Desiro-motorvagnar finns.


1999 levererades 17 nya Tatra T6A2SF till Sofia, här en sådan. Den är alltså yngre än mig, dessa känns rejält äldre när man se de. Den skarpsynte ser nåt intressant strax efter första dörren som vi provar på innan vi lämnar Sofia!


Vid hållplatsen Vazrazhdane bytte vi linje, och då passerade detta coola arbetsfordon!


Ett antal gamla Schweiziska spårvagnar passerade medans vi väntade på linje 10. Liknande vagnar har hamnat i Gotha.


Längst ut på linje 10 vid Zapaden Park. Den gröna vagnen är nåt arbetsfordon. Det märkligaste här ute var att det stod en svensk bil parkerad på vägen. Ägaren kom dock ut, han såg väl hur nyfiken jag var, men pratade ingen svenska, men var riktigt trevlig!


Arbetsfordonet någon minut innan bilden innan.


Vacker arkitektur!


Efter en tur med linje 10, fortsatte vi med linje 8 till dess ändhållplats...


Men vid horisonten syntes den gröna arbetsvagnen igen, och min tyske vän ville ha lite fler bilder. Och varför stressa på semestern?! Spårvagnarna kommer och går hela tiden.


Och vi lyckades ändå ta oss ut till Lyulin-5, linje åttas ändhållplats...


...och kan beundra den vackra omgivningen!

Sedan tog vi spårvagnen tillbaka några hållplatser, och tänkte se om vi kunde komma till tunneln spårvagnarna åker genom.


På vägen dit blir vi dock snällt hälsade på av en söt katt som låg på en bil. Mer i nästa del!

<-- Delen innan | Östresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->