Del 4: Tåg till Vratsa


Denna gång tog jag, och min tyske kompis tåget från Sofia, till Vratsa, i nordvästra Bulgarien. Häng med på en järnvägskarta över Bulgarien HÄR! Notera dock att det jag kallar Vratsa på denna karta stavas Vraca.


Eftersom vår bas för dessa dagar i Bulgarien var Sofia, så börjar vi med en bild därifrån. En Tatra T6A2SF vid stationen. Vi använde oss dock av våra fötter och gick hit denna tidiga morgon, tåget gick tidigt så!


Vårat tåg hade någon annorlunda tidtabell vid denna period, pga banarbeten. Här blev vi stående en kvart ungefär. Banan hade på vissa avsnitt riktigt fin standard, och där den inte hade det höll de på att rusta upp. Det som saknas nu är nya tåg bara...


Tåget vi åkte med. Osäker på tågnummer och sånt, eftersom vi ändrade resplanen under resans gång. Här framme i Mezdra. Tåget vi ska fortsätta med står där lite undanskymt med en vagn. Lok saknades dock, och avgången skulle bli försenad.


Så vi passade på att titta på stationen från gatusidan! Dumt var nog dock det...


För när vi kom tillbaka såg vi tåget precis lämna plattformen ;-) Men nästa tåg gick en halvtimme senare, så vi hade räknat med att ifall vi missar är det ingen skada skedd. På bilden ankommer ett tåg mot Sofia.


Och inför vårat tåg mot Vratsa skulle avgå kom nästa tåg från Sofia. Tät trafik!


Vårat tåg mot Vratsa. Notera hur rund vagnen på spåret bredvid ser ut att vara, den är inte skadad utan ser ut så. Verkade vara en vanlig design på Bulgariska vagnar.


Framme i Vratsa. Noterar även nu att det var detta lok som räddade oss dagen innan påväg mot smalspåret i Septemvri! Det har fått resa många mil senaste dagarna.


Sprillans nytt arbetsredskap! Är det en stoppningsmaskin dessa kallas/används som?

Frågan då, vad gör man i Vratsa?! Tja, min tyske vän och jag ville se gamla trådbussar. Valet föll på Vratsa, då det var en av de få städerna i Bulgarien som inte hade moderna trådbussar. 0% låggolv alltså.


Vackert!!! :-)


Sedan tog vi en tur med denna kvalitetstrådbuss av märket ZiU, byggd 1990. Knappt inkörd alltså!


Interiört.


Ekologiskt!


KD. Toppkvalitet, bussen rullar fortfarande utan problem! Säg den buss idag som skulle vara lika fin när den är 29 år gammal?!


Riktigt fint ställe det här Vratsa! Här rullar en trådbuss av samma modell Här köpte vi vykort. Dock inte just exakt här, men ändå. För här fanns inget. På riktigt, inget? En typ övergiven fabrik. Kom ut nån kille ur en dörr och tittade på mig när jag gick runt där. Han pratade dock ingen engelska, och gick in igen.


Övergiven busshållplats på andra sidan vägen vid samma ändhållplats. Verkade ha funnits någon fabrik på denna sida tidigare (se karta över vart vi är), samt en övergiven gångtunnel. Den gick dock att gå genom, även om den var rätt full av bråte...


Själva ändhållplatsen utan buss.


Buss på väg ut från slingan.


Några hållplatser närmare centrum. Se denna karta för att hänga med lite mer, kanske. Dock på främmande språk och med främmande bokstäver som jag inte använder.


Kontraster! Renoverat och mindre renoverat.

Sedan tog vi och letade efter en trådbussdepå, min tyske vän ville kolla om det stod några gamla Ikarus 280 där, vilket det enligt uppgift skulle göra.


Bättre begagnad trådbuss, någon?!


Mycket riktigt stod det två styck Ikarus 280 på depån i varierande skick. Men säkert körbara?! Men högst troligen skrotas de, tydligen ska det köpas in nya trådbussar har jag hört.


Trådbuss modell 10 år äldre än mig, alltså hela 33 år ung! Ingen ålder för en buss. Byggd 1985. Oanvänd just denna dag, men andra dagar kanske den går för fullt?!


Vi blickar tillbaka på vårat besök i Vratsa, och tackar för oss. Vi ska vidare. Denna utsikt fick vi när vi vände oss om på vår väg in i centralstationen. Dessa små galler som ni ser leder ner till en övergiven(/aldrig ens öppnad, högst oklart???) busshållplats på vägen under torget framför stationen.


Vratsa tågstation. BDZ's hemsida hade lovat oss att åka Riga-byggd motorvagn, men de lurade oss totalt...


Ty vi fick åka lok av typ 55 med gammal tysk personvagn?! Riktigt nerköp, men ack så diggabelt ändå.


Snabb övergång till tåget som ska ta oss tillbaka till Sofia. Imorgon väntade ännu en tidig uppstigning, men nu mot annat land! Tyvärr med en massa tågbyten då länderna inte ser någon fördel med att köra direkttåg mer än på sommaren.

<-- Delen innan | Östresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->