Del 5: Vidare till Belgrad


Vi tar och fortsätter resan, i förra delen var vi och tittade på trådbussar i Vratsa, nu ska vi ta och röra oss mot Belgrad och Zagreb.


Vi började morgonen tidigt, med att ta lokaltåget med nummer 7990 Sofia - Dimitrovgrad, Serbien. Eftersom det inte längre går några direkttåg mellan Sofia och Belgrad mer än på sommaren så innebär en resa en höstdag som denna 2 byten. Nästa byte efter Dimitrovgrad var här, i Nis. Där såg vi denna väldigt fina motorvagn av typ 412. Notera hur fin denna är. Vi fick dock åka mjölkpallståg av typ modern Stadler-motorvagn. Inget är sig likt på Balkan...

Sedan tog vi in på hotell/motell/gammalt järnvägshus i Belgrad när vi kom fram sent på kvällen till nya Beograd Centar.


Utsikten från vårat rum. Boendet var som sagt något som verkar ha tillhört järnvägen förr, lite sunkigt ställe men det gick att bo på utan problem!


Trafiken hade varit nedlagd i ungefär 4 månader när bilderna togs. Ännu ett år senare, idag, ser det säkert ännu mer annorlunda ut...


Inga fler bilar kommer lastas härifrån...


..och inga fler tåg skyltas upp.


Nåja, lite positiva får vi vara! Det går fortfarande utmärkt att åka spårvagn i Belgrad! Vi tog en tur på linje 3.


Sa ju notera hur fin den förra motorvagnar var. Såhär ser de som rullar i pendeltågstrafiken(?) ut. Spåret den kommer rullandes ner för är spåret som leder till nya Beograd Centar. Det andra dubbelspåret leder till gamla stationen och till stationen Topcider.


Några gamla lok, liknande tyska V200 men 6-axliga. Kallas väl Tito's lok dessa bjässar. Även Tito's gamla vagnar stod nu uppställda här.


Vi tar spårvagnen till till Topcider, och tittar runt lite på stationen. Där stod loco of the beast, lok av typen 666! Riktigt coolt lok.


Bilvagn vid stationen. Skulle anta att den skulle gå i kvällens nattåg till Bar.


Sen tog vi en promenad i skogen som ligger vid Topcider-stationen. Där fanns nämligen ingen mat, det serverades inte mat förrän kvällen på restaurangen där. Anledning till återbesök, alltså!


Vi tog och ställde oss vid förgreningen mellan linje 3 och 12 för att fota, men tolvan gick av förklarliga själ inte för tillfället. Något verkade dock ha hänt, för vi stod här i runt en timme(!) innan det kom en spårvagn igen åt detta håll..


Vi tog oss sen ut till Novi Beograd för att titta på den sjukt coola arkitekturen. En modern spårvagn av typen CAF Urbos 3 kom i vägen, samma vagntyp (fast annorlunda utseende) ska Lund använda.


Det är något särskilt med denna brutala arkitektur! Vacker, enligt vissa, hemsk, enligt andra.


Vi tog oss sen till stationen Novi Beograd, vi ville åka lite pendeltåg av typ 412, eftersom vi gick på en besvikelse i Bulgarien och fick åka loktåg istället. I väntan på tåget dök Optima Express upp. Det är ett tåg som går ungefär en gång i veckan mellan Villach, Österrike och Erdine, Turkiet under våren-hösten. En lång resa, men tåget medför ett antal svenska biltransportvagnar, liggvagnar och en restaurangvagn från Slovenska järnvägen. Hoppas maten där är bättre än i den på EC 150/151 Ljubljana - Wien... 412an var dock en besvikelse. Fullproppat, från golv till tak, typ. Vi hamnade i varsin dörrbrunn.

Nåja, lite käk skulle sitta fint!


Lite cevapcici vid Topcider-stationen.


Ett kortare tåg som rest hela vägen från Montenegro. Ingen restaurangvagn, vilket verkar vara ytterst vanligt. Några resenärer höll på i runt 5 minuter med att tömma kupén genom det öppningsbara fönstret!


Nattåget till Budapest stod också uppställt här en stund, det avgår dock från nya stationen. Liggvagnen var dagen till ära ersatt av en sovvagn. Nu för tiden går inte tåget alls, precis som inga andra tåg går till Budapest. Järnvägen håller på att upprustas.

Men det var den kvällen! Morgonen därpå skulle vi med dagens tåg till Zagreb, en långsam resa jag gjort förr.

<-- Delen innan | Östresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->