Del 11: Prešov - Szeged


Efter ett kortare besök än planerat i Prešov så fortsatte resan dagen efter, med sikte på Ungern. Prešov har ett rätt stort trådbussnät, men tyvärr hann det ju inte utforskas så mycket, så det får bli ett återbesök helt enkelt!

Häng med på en slovakisk järnvägskarta!


2 april


Morgonen började med att ta sig till stationen för att åka med Os 9111 från Prešov till Humenné, tåget skulle gått med lok och vagn, men var idag ersatt med dieselmotorvagn verkade det som, den som syns där i bakgrunden. På bilden syns annars ett gäng helguppställda loktåg.


Interiören i den rätt moderna 861-motorvagnen. Byggda av ŽOS Vrútky mellan 2011-2015 och 2019, och de med bara två vagnar är bygga mellan 2019-2021.


Efter en fin resa till Humenné, så var det dags att kika på trafiken där. Tåg åt alla möjliga håll!


Uppställda vagnar i Humenné. En del kom med nattåget från Bratislava på morgonen.


ZSSK växellok.


Efter ett timmes långt byte i Humenné fortsatte resan, med REX 1910. Det må se ut som ett dubbelspår, men spåret till höger har spårvidden 1520mm. Banan går från Uzhhorod i Ukraina till Košice, och är elektrifierad. Tanken var att fotografera tåg längs den banan, men tiden blev tyvärr lite för knapp för att stå på nån station i kylan och vänta 2 timmar på något jag inte var säker skulle dyka upp.


Så istället blev det lite rälsbussåkning från Trebišov! Tåget jag kom hit med till höger, och det jag skulle fortsätta med till vänster.


Tåget till Michaľany utgjordes av två 812-motorvagnar, upprustade mellan 2001 och 2006 med bla nya motorer och ny interiör. Kikar ni på kartan så ser ni att linjen är elektrifierad, men troligen är det mer lönsamt att köra med dessa små motorvagnar jämfört med de annars rätt stora elektriska motorvagnar som ZSSK har.


Resan går snabbt, och efter en dryg halvtimme är resan slut, här framme i Michaľany.


Och efter en stund hoppar de flesta på det anslutande tåget till Košice, Os 8816.


Precis när jag skulle ta en bild på tåget framme i Košice så dyker denna 110 upp, ZSSK har två kvar, och både finns här. Bakom mig var det en stor byggarbetsplats, tydligen håller stationen i Košice på att få en rejäl upprustning.


Hade 12 minuter på mig att byta från lokaltåget till EC-tåget till Budapest. Att dessa tåg fortfarande kallas EC gör att jag undrar vad EuroCity ens står för..


EC 195 Hornád, med hela 3 vagnar, jag var ensam i 1 klass-vagnen större delen av vägen..


Efter några timmar ombord på tåget var jag äntligen framme i Budapest, och kunde få i mig en liten matbit innan resan fortsatte till Szeged. På bilden till vänster syns tåget jag precis kom dit med, och till höger syns blivande IC 473 Ister till Bukarest.


Hela tåget till Rumänien, de första vagnarna kopplas av i Lőkösháza, och där bör man inte sitta om man vill vidare till Rumänien, som min favorit-YouTuber gjorde.


Och denna bild får avsluta denna del! Därefter tog jag mig till Nyugati och tog IC-tåget till Szeged, mer om det i nästa del.

<-- Delen innan | Polen och lite grannar | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->