Häng med på en spårkarta över Szeged!
Spårlöst borta börjar vi med en trådbuss, för den som tittade på kartan så kan vi se att det även finns ett rätt stort trådbussnät i Szeged, tyvärr inget jag hann åka, men en trådbuss modell äldre lyckades fastna på bild direkt efter frukosten på något lokalt ställe. Vädret var som synes inte det roligaste, menmen! Platsen är Dugonics tér, här delar sig linje 3 och 4.
En vagn på linje 3F mot Tarján dök upp, medans jag väntade på en vagn på linje 4.
Den som tittade på spårkartan kanske noterade att det är många triangelspår, vilket ju är rätt bra att ha, särskilt när vagnparken bara består av enriktningsvagnar... Här syns en upprustad KT4DMC 214 (ursprungligen från Gera, och mellan år 2004-2014 i Liberec som arbetsvagn), och sedan 2019 i trafik i Szeged.
I riktning mot stan.
Vagnen igen, nu rättvänd för återfärd mot stan.
Sen blev det till att åka tillbaka till Dugonics tér, och istället åka med linje 3(F). Under väntan dök samma trådbuss upp ännu en gång.
Och även ute vid Fonógyári út är det triangelspår, här en T6A2, nummer 908, som levererades ny till Szeged 1998. Sträckan Vadaspark - Fonógyári út gick rätt långsamt och verkade inte vara i något jättebra skick, men den passerar järnvägen Szeged - Békéscsaba i plan, mycket diggabel sträcka att åka alltså!
Spårslut på samma ställe. Spårvägen fortsatte förr vidare över vägen, bort till grannsamhället Kiskundorozsma. Sträckan minskade under många år, och 2003 försvann sista biten som bara var till andra sidan vägen. Här kan du läsa mer om den gamla 7an, rekommenderar dock en kurs i ungerska eller en kurs i Google Translate.
Vagnen väntar på avgångstid på triangelspåret som byggdes 2011.
Hållplatsen i riktning mot stan. Notera bänken som även fungerade som snabbdusch när bilarna passerar!
På väg tillbaka till stan via Tarján mötte vi en till vagn på linje 3.
Byte vid Anna-küt till linje 2, för att åka till änden där med.
Vid Európa liget stod T6A2 907 och 950 uppställda inför rusningen. Området stämmer inte riktigt med hur spårkartan ser ut ser jag nu, spåret de står på är iaf ett stickspår.
Efter en snabb lunch på gyllene måsen blev det dags att ta sig tillbaka till stan, och åka ut och kika på den nya TramTrain.
Eftersom jag åkte med Interrail så passade jag på att åka med MÁV's tåg mot Békéscsaba till Hódmezővásárhely, resan tog dock plötsligt stopp här, vid bron över Tisza, något hade tydligen hänt. Så här fick vi stå i runt en halvtimme innan vi till slut fick komma vidare..
Fördelen med det var ju att det blev mindre väntan på TramTrain som låg precis bakom oss. Här har den precis fällt upp strömavtagen och ger sig ut på gatorna i Hódmezővásárhely.
Och eftersom den var sen, mötte den vagnen tillbaka till stan där de annars inte brukar mötas (sträckan i Hódmezővásárhely är enkelspårig med en mötesplats mitt i stan).
Mer centrala delarna av Hódmezővásárhely. Eftersom det var valdag, så var det många som var på väg till vallokalen som tydligen låg där till höger.
Mötesspåret inne i stan, jämför här med hur det såg ut för 10 år sedan, innan spårvägen var byggd.
Ändhållplats med inbjudande staket.
Det var ännu en stund kvar tills vagnen skulle gå, så jag tog en titt på själva bangården också. En 117-motorvagn höll på att göra rundgång. Praktiskt med motorvagnar!
Motorvagnens söta lilla släpvagn. Tåget gick på banan till Szentes
Dags att åka tillbaka till Szeged med 406 005.
Tillbaka i Szeged, spårvagnen var populär, men troligen för att det när jag åkte fortfarande var gratis att åka (de kördes inte full trafik ännu, utan den var fortfarande i någon testfas). Spårvagnarna ägs och körs som synes av MÁV-START. Enligt uppgift gäller Interrail, och de har en konduktör som kollar biljetter när spårvagnen lämnar Szeged.
Efter en heldag i Szeged var det dags att ta sig vidare till Balatonsjön, men först en snabb titt på vad som fanns på station. Först ett tåg till Békéscsaba.
Och sedan ett härligt långt lokaltåg med lok+passvagn och ett lok som höll på att göra rundgång. Än så länge riktigt diggabel miljö i Szeged!
Och slutligen IC-tåget tillbaka till Budapest. Den resan höll på att gå åt helvete, eftersom tåget blev rätt försenat, och jag skulle byta i Kőbánya-Kispest för att ta mig till Budapest-Kelenföld, men det tåget missade jag precis, så det var bara å försöka få tag på en taxi och åka i 120km/h bort dit. Som tur var hann jag med tåget från Budapest-Kelenföld, annars hade hela morgondagen varit förstörd, men, det tar vi i nästa del!