Del 13: Smalspår vid Balatonsjön


I förra delen kollades det på en ny spårväg, denna dag fokuserades det istället på ett ny(gammalt) smalspår vid Balatonsjön i södra Ungern.


4 april


Dagen började tidigt strax innan 8, det stod ju lite smalspårsåkning på schemat! Bodde precis i närheten av station i Balatonfenyves, så det var lätt och smidigt att ta sig dit. Och eftersom det var lågsäsong var boende billigt, och tomt. Tror det var jag och två andra gäster på hotellet...


Men, det var nyöppnat smalspår som vi skulle fokusera på! Förra året återöppnade MÁV smalspårssträckan Imremajor-Csisztafürdő, som varit otrafikerad sedan 2002. Trafiken pågår året runt, med 5 tåg per dag till Csisztafürdő, och 5 tåg till Somogyszentpál. Den senare sträckan har dock varit i trafik sedan banan byggdes som jag förstått det.


Efter en fullsatt (jag+tågvärden..) 35-minuters färd var jag framme i Csisztafürdő. Stationen har fått ett stort fint stationshus!


Rundgång.


I riktning mot Balatonfenyves.


Stationen har alltså fått ett stort nybyggt stationshus. Det var helt igenbommat när jag var där, inte ens utsiktstornet fick man gå upp i.


Men ifall trafiken skulle behöva utökas, så har man byggt ett mötesspår längs linjen!


Tillbaka i Balatonfenyves, här görs ingen rundgång, utan man triangelvänder hela tågsättet istället. Här har jag precis klivit av, och de åker mot depåområdet.


Tåget till Somogyszentpál stod inne, och skulle väl avgå om en liten stund. Dock ingen åktur med det, restiden dit är ungefär en timme enkel väg, och dit åkte jag dock 2015, så det får återbesökas nån annan gång!


Och efter denna sista bild från smalspåret var det dags att åter åka lite normalspårståg..


..dock inte i form av detta tåg till Budapest (eller ja, det gick en bit på vägen, sedan var det bussersättning, vilket även förklarar varför jag inte hittade några vettiga förbindelser hit ifall jag hade åkt hit över dagen bara..)...


..utan i form av ett IR-tåg modell Desiro! Oerhört bekvämt fordon att spendera flera timmar i. Egentligen skulle jag ha flugit hem från Budapest någon dag senare, men jag hade flera resdagar kvar på mitt Interrail, och flyga, det avskyr jag, så det fick bli tåget hela vägen hem.


Tack och lov skulle resan fortsätta i ett lite bekvämare fordon, nämligen en Railjet mot München. För 15€ extra kan man köpa en plats i Business Class, och då ingår även en valfri dryck. Sätena är i denna variant av Railjet är placerade i kupéer med 2-3 stolar i varje, och jag fick en kupé helt för mig själv hela vägen till München.

Efter några timmar ombord på Railjet åktes det vidare med natt-ICE till Hamburg från München, något som verkade väldigt populärt. Många svenskar med på tåget. Ingen bild på det tåget dock.


5 april


Sista bilden får bli från Köpenhamn, dit jag kom fram på förmiddagen den 5e april. Sedan fortsatte jag med X2000 till Stockholm, och slutligen Regionaltåget hem till Västerås!

Det var allt för denna resa, men är detta det första du kikar på, så finns det en hel del annat också på min hemsida!

<-- Delen innan | Polen och lite grannar | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->