Del 5: Spårvagnar i Osijek m.m.

I förra delen åkte vi lite 7122 i området runt Čakovec. Vi fortsätter åka lite 7122, men först ska vi bara ta oss dit. Och på vägen finns en av Kroatiens spårvägsstäder, så vi stannar till där en liten stund, innan vi fortsätter till Vinkovci, som också är en stor knutpunkt för 7122.


Tidig uppstigning, vi skulle med tåget 6.52 till Koprivnica. Väl framme på station i Varaždin fick vi syn på detta tåg, det är väl samma motorvagn som var på Inlandsbanan för inte så länge sen? Tyvärr hann jag inte notera nåt nummer på den, men har för mig de bara byggts en.


Nåja, vi skulle med ett ännu modernare tåg, av typ 7023. De började byggas 2015, och totalt verkar det finnas runt 48 tågsätt av denna typ, och de är byggda av Končar.


Under vårat drygt en timme långa besök kunde vi kolla på stillastående tåg...


Men till slut så, en halvtimme sent (pga bussersättningen som vi åkte på vägen hit) rullar tåg 783 in. Tåget gör ett lokbyte, och riktningsbyte här. Banan till Osijek är inte elektrifierad...


...så det blir ett riktigt diggabelt lok som drar tåget på den 3 timmar långa resan till Osijek. Att tåget var sent och föraren verkade dra på lite extra kunde inte klagas på!


Vi tog plats i vagnen efter loket, men innan vi kunde avgå var vi tvungna att invänta IC 580 från Osijek till Zagreb.


Vi ankom Osijek inte sådär jättesent, och direkt utanför station kunde vi kolla på spårvagnarna som passerade utanför.


Vagnparken i Osijek består av dessa av Pragoimex ombyggda Tatra T3, samt av några begagnade Düwag GT6. De fick vi inte se så många av..


Utan det var mest dessa ombyggda Tatror som sågs.


Linjenätet i Osijek består av 2 linjer, och linje 2, på bilden, kör runt centralare delen av Osjiek i en ring, för att sedan gå till stadens södra delar, till stor del på enkelspår.


Linje 2's ändhållplats i anslutning till linje 1 på ett stort torg.


Linje 1 vid anslutningen till linje 2.


Här vid torget är det gågata, och enbart spårvagnar får köra här. I övrigt går linje 1 på sidan, på egen banvall, längs en större gata i norra delarna av staden, och har inga enkelspår.


Spårvägen i Osijek invigdes 1884, och elektrifierades 1926, och spårvidden är 1000mm.


Och precis när vi skulle gå till stationen fick vi syn på en GT6! Vilken tur, kan man väl säga, så hann vi se en sån också. Tyvärr åkte vi aldrig någon spårvagn i staden, linjen till stationen går liksom lite fel om man kommer från centrum... Vagnen på bild har ett förflutet i Zagreb, och innan dess i Mannheim, Tyskland. Den kom till Osjiek 2012.

[Spårkarta över Osijek]


Tåget mot Varazdin, men mer i nästa del!

<-- Delen innan | Sommarresan 2017 | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->