Del 6: Mer 7122-spaning


Vi fortsätter där vi slutade, och hoppar på 7122 011, som går som andra vagn i tåget. Vi förstod varför den var rätt tom jämfört med främre vagnen. AC'n verkade paj... Sträckan mellan Osijek och Vinkovci öppnades för trafik igen inför T09. Trafiken har alltså pågått i snart 10 år efter att ha varit indragen sen 90-talet.


Väl framme i Vinkovci, finns anslutning till Zagreb och Villach med det internationella tåget mellan Belgrad, Zagreb, Ljubljana och Villach. Vi stannar dock kvar i stan.


Och även anslutning mot Belgrad fanns. Varmt var det..


Men vi tog en tur till Gunja, för att åka den sträckan. Detta är precis innan gränsen till Bosnien, en sträcka som numer saknar internationell persontrafik tyvärr, vilket även gäller hela det landet.


Mot Bosnien och staden Brčko, vet inte om det finns nån persontrafik därifrån? Tjejerna i bakgrunden undrade vad vi gjorde här, och varför vi åkte hit, för att sen åka tillbaka igen.. ;)


Så vi åkte tillbaka till Vinkovci, och tog en promenad till själva staden, och letade upp vårat Hotel Slavonija. Förutom att det knappt gick att hitta entrén, och den såg ut såhär, som ingången till nåt övergivet ställe, och att hissen lät som om den skulle rasa vilken sekund som helst, och att vi verkade vara enda gästerna så var det ett trevligt hotell!


En äldre motorvagn byggd i Ungern av Ganz på 70-talet.


På kvällen innan vi käkade middag så tog vi en tur till Vukovar, med den enda 7122'an vi såg i nån form av SJ-orange färgsättningen. Resten var målade i nyare färgsättningar och renoverade. Denna var mer original, och hade kvar många skyltar på svenska.


I närheten av Vukovar var många byggnader förstörda...


Solnedgång i Vukovar. Det är gamla godsmagasinet som syns i bild, ombyggdt till stationshus.


Tillbaka i Vinkovci var det anslutande rälsbussar till bla. Osijek, i form av en nyrenoverad 7122. Färgsättningen passar bra på dessa tycker jag!

Sedan fann vi oss ett ställe att käka på, och tog kväll. Dagen efter skulle vi förflytta oss till Belgrad.


Men innan dess tar vi oss till Županja, som var den enda sträckan med 7122 som vi inte åkte igår.


En stackars gullig katt smög omkring oss på stationen och ville kela...


Tillbaka i Vinkovci, och drygt 3h kvar till tåget till mot Belgrad skulle komma. Så vi gick runt så gott det gick värmen och käka nåt enkelt. Några få 7122 kom och gick, men inga godståg passerade vad jag minns.


En gångstig som lokalborna använder passerar rakt genom verkstan, så vi tog en liten småtitt utifrån vad som fanns där inne. Bla 7122 035 (fd. Y1 1318), som då fortfarande var blåmålad, och 012 (fd. Y1 1362).


På utsidan av verkstan stod vad som verkade vara lite avställda fordon. 7122 032 (fd. Y1 1316) är det som syns bakom.


Som sagt var, inte mycket hände, så vi tar och avslutar här, med en bild på en rätt välkänd loktyp. I nästa del gör vi ett stopp i Belgrad, innan vi fortsätter till nästa land.

<-- Delen innan | Sommarresan 2017 | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->