Del 1 - Södertälje - Warszawa


På väg mot årets lilla utlandssemester kunde jag välja två nattåg till Malmö, och båda passade bra. Så det blev att prova det nya, Snälltågets nattåg till Malmö. Eftersom Getingmidjan denna sommar var avstängd utgick nattågen denna dag från Flemingsberg. För en Södertäljebo såklart positivt! Sedan blev det tåg till nästa banhall och vidare ut i Europa...


Snälltåget 193 254 med tåg 3939 med 9 vagnar i kroken, däribland krogen. En AB3 och en B1, och 6st BC2.


SJ's variant, inte direkt färre vagnar i det tåget, men orkade inte räkna, drogs dessutom av 2 lok dagen till ära.


Och efter byte i Malmö provades en ny variant av att ta sig ut i Europa, nämligen båt. Sträckan över Danmark har nu åkts så många gånger, så den har man börjat lessna på!

Efter Trelleborg, bar det av till ett nytt ställe, nämligen Świnoujście (nej, jag kan inte stava till det utan att först googla...). Båten kom dit 15.30, och sedan fick man promenera en bra bit för att ta sig ut. Efter incheckning började jag prata lite med en svensk, med rötter i Ryssland. Han var på väg till sin farmor/mormor med tåg sen från Świnoujście. Spännande, vilka resvägar människor kan ha! Själv, var jag ju bara ute på nöjesresa...


Nåja, fram kom ju båten, och på station i Świnoujście stod det ett gäng moderna motorvagnar, som verkade dominera lokaltrafiken här. Men ett och annat lok från PKP stod där också. Som denna EP07a. Nåja, det var lång tid kvar tills tågets avgång (och biljetten hade jag köpt på internet, dock gick inte sovplats att köpa där så det fick lösas av konduktören för en liten slant). Resan gick alltså utan Interrail, såhär långt.


Men innan tågets avgång, blev det ett dopp i Östersjön, sånt måste man ju prova när man ändå är här. Det var varmt och skönt, kan jag lova!


Nåja, det närmade sig avgångstid, och jag hade fått tag på de kontanter jag behövde, så det vara bara att uppsöka konduktören, försöka göra gester för att visa att jag ville sova, och hoppas det fanns nån plats ledig. Det gjorde det, och jag blev helt ensam fram till Szczecin. Här inväntar vi avgångstid i Wysoka Kamieńska, som synes är plattformen väldigt ny och fin. Det börjar se ut såhär på väldigt många platser i Polen nu tycker jag.


Efter en god natts sömn, kom tåget till slut fram, och Oskar mötte upp mig, så skulle vi...


...käka frukost på hans hotell. Så för att få igen mina 50 zloty (eller vad det kostade, billigt var det iaf!) så blev det till att äta sig mätt.


Efter det dumpade vi väskorna på stationen, och tog en diggartur runt i Warszawa. Här en spårvagn modell Konstal 116Na/1. Måste vara ett av Konstal's sista byggen, för inte finns de väl kvar? Byggdes runt 2000.


En vagntyp som folk antagligen mer förknippar Konstal med, 105Na. Räknar jag rätt, byggdes runt 2000 såna, inklusive smalspårsvarianten. Det är ganska många...


Sedan blev det ett besök på stadens Zoo, för att titta på vilda ånglok (och ett å annat diesel-&ellok). Så vilda var de dock inte, mest gamla, skruttiga, och rostiga...


Påväg därifrån passerade ett TLK-tåg, skulle jag gissa på sammansättningen, eftersom TLK-tågen verkar bestå av PKP's äldsta personvagnar.

Sedan blev det nåt lokaltåg till Warszawa Wschodnia, med stopp på Centralen en kort stund, varför, minns jag inte...


Men vi såg att ett tåg från Moskva skulle ankomma Centralna om en stund, så vi tog oss snabbt till Wschodnia, för att titta närmare på det hela. Visade sig vara EN 404 Vltava, som sedan årsskiftet enbart har vagnar till Prag. Förra året gick det vagnar även till Wien, och en vagn från St. Petersburg till Prag. Tåget går en gång per vecka, med RZD's nybyggda Siemens-vagnar. Dagen till ära 6 vagnar långt.


Däremot görs ett lokbyte, från EP07 till EU07 här i Wschodnia, så ett EC-tåg till Berlin hann avgå lite sådär i smyg i bakgrunden.


Så med nytt lok i fram fortsätter tåget till Bohumín!


Och vi tar oss till Wesoła, för att käka pizza och kolla på tåg. Tågen var dock mestadels moderna motorvagnar, så vi gav upp, men fick åtminstone en bild på ett till TLK-tåg.

Sedan försökte vi se om vi kunde hitta nån EN71a, eller EN57a. Det gjorde vi, dock fullsatt så vi åkte inte så långt, och tog oss tillbaka till Centralna, nästa tåg skulle, trots allt snart avgå.


Så tog vi nästa tåg, Kiev Express, till, såklart, Kiev. Restiden är ändå helt OK, ~17 timmar, tåget åker 17.50, och ankommer Kiev 11.02 dagen efter. Vi delade kupé med en 16-årig kille som varit i Warszawa och turistat, sa han. Han kunde inte så mycket engelska, och vi inte så mycket Ukrainska...


I Łuków bytte vi lok, från el till diesel, och åkte vi någon nyupprustad sträcka. Tåget kan inte åkt denna väg så många år, för tittar man på Google Streetview över vissa delar mellan Łuków och Lublin, är den rejält överväxt banan. På bilden syns dock ett ankommande PKP-tåg, vårat tåg syns bredvid, och i bakgrunden en moderniserad EN57.

Och därmed, lämnar vi Polen! Imorgon vaknar vi upp i ett nytt land (snarare vid midnatt av gränskontroll..)

<-- Delen innan | Sommarresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->