Del 7 - Småbanor och smalspår


I förra delen gick det inte heller så bra att ta sig nånstans, så var åka? På stationstavlan gick nästa spännande tåg till Budapest. Så efter en färd dit, och funderingar som "vart ska jag åka nu då...?", togs beslutet att det fanns en smalspårsbana i Tjeckien som jag ville åka. Så efter ankomst Budapest-Deli, blev det snabb transfer till Nyugati, och ta tåget till Brno. Budapest, hade jag ju sett tillräckligt av. Och Tjeckien, är ju ytterst trevligt!


Datumet är nu den 18e augusti, och jag lämnande Brno på morgonen, för att via Olomouc, ta mig norrut. Här i Bruntal mötte mitt tåg ett museitåg, som skulle till Malá Morávka.


I Krnov blev det byte, för vidare färd. Här syns tåget jag kom med, R 1129.

Vidare färd gick med RegioNova, så den kan vi ju hoppa över. Men de syns, som vanligt, i större delen av Tjeckien.


I Třemešná ve Slezsku blev det byte, typ rakt över plattform (bild saknas, byten i Tjeckien har en tendes att bara vara på några få minuter). Men längs den smala vägen mötte vi detta ångtåg!


Efter en skumpig tur, men inte direkt heltom, kom tåget fram till Osoblaha, precis på gränsen till Polen. Under tåget dryga timmen långa uppehåll här, hann jag ta en promenad in till staden, köpa lite nödproviant på lokala affären, tappa bort mitt glasögonfodral, samt gå en kort promenad över till Polen. Kan inte påstå att staden var sådär jättespännande, men lite smått intressant, med en hel del väldigt östmässiga hus i dåligt skick.


Nåja, åkte tillbaka till normalspårsland, och tog tåget till Krnov igen. Hoppade dock över det snabba bytet, och tog ett tåg lite senare, som gick med äldre rälsbussar. Passade även på att äta den äckligaste hamburgaren jag ätit i grillen som fanns vid stationen. Rå hamburgare var inte gott, den åkte i papperskorgen. Tyvärr var stationsrestaurangen stängd.


Rälsbussarna tog mig dock till Opava, där jag hade hittat rum för natten. I staden finns även trådbussar, men några sådana såg jag knappt under mitt nattliga besök.

Dagen därpå, som blev min sista i Tjeckien, innan färden hemåt, besöktes en liten sidobana på väg hemåt.


Banan jag åkte med, utgår från stambanan mellan Ostrava, och Olomouc, och vid denna knutpunkt, vid namn Suchdol nad Odrou, går det järnväg åt 5 olika håll. Lokstall finns också, och här syns ett släp av typ Bdtax785 uppställt. Släpet är ombyggt med hälften av stolarna borttagna, och ersatta av cykelställ.


Från Fulnek kom denna lilla rälsbuss.


Och från Budišov nad Budišovkou, kom detta tåg, bestående av släpvagn och motorvagn. Tågen från den tredje banan, den till Nový Jičín, går från andra sidan stambanan, och den banan trafikeras av RegioNovor.


Däremot var det inte bara och göra rundgång för tåget från Budišov nad Budišovkou, utan det skulle rangeras släpvagnar fram och tillbaka.


Så under tiden kunde man kolla vad som hände på stambanedelen, där hade bla detta motorvagnståg modell äldre stannat till...


...och godståg modell nyare passerade.


Nåja, off we go! Mot Budišov nad Budišovkou. I Vítkov blev det möte, och många skulle med det tåget.


Framme vid slutstationen, och en timmes uppehåll. Hade tänkt hitta något ätbart, men affären var stängd (söndag), och restaurang fann jag ingen.


Så tillbaka hit, till Vítkov, med möte igen! Inte ofta man ser motorvagnar typ 810 i gamla färgsättningen längre, men här fanns en!


Dagen efter hade jag på något sätt hamnat i České Budějovice, hur, var och varför, minns jag inte. Men hemåt, det skulle jag! För det fanns någon i Sverige som fyllde 8 år, och det kalaset får ju inte morbror missa!

Så vi avslutar denna väldigt hoppande reseberättelse här!

<-- Delen innan | Sommarresan 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->