Del 5: Slovakien - Wien


I förra delen befann vi oss i Bratislava, och nu skulle vi åka vidare till resans sista mål, Wien! Att åka direkt är dock inte lika kul tycker jag, så Johanna fick följa med på en omväg via Tjeckien.


Såhär glad blir man av att åka omvägar! Vi har precis bordat EC 172 Hungaria som ska ta oss till Břeclav. Dagen till ära är detta långväga tåg runt en tjugo minuter sent. Skulle vårat byte i Břeclav hålla? Vi hade ungefär ett 20 minuters byte.


Nästa tåg, R 807 Moravan skulle vi inte åka långt med, 40 minuter till stationen Staré Město u Uherského Hradiště. Tåget bestod av en modern tjeckisk motorvagn som kallas 660 InterPanter. Trodde det skulle vara riktigt obekvämt, men stolarna var faktiskt över förväntan! Betydligt bättre än i MÁV's CAF-vagnar vi åkte med nyss. För den som undrar var vi är på en karta, så är vi längs linje 330! (ja, vi hann, och vi hade hunnit även utan en språngmarsch, tåget väntade på vårat tåg!)


Typiskt tjeckiskt, är förstås rälsbussarna av typ 810, som finns i massor av varianter, här en upprustad sådan, med nya fönster. Många har fått fönstren utbytta vid upprustning till fönster som dras neråt för att öppnas, istället för de vanliga klappfönstren.


Vi skulle inte vara här så lång stund, utan väntade på EC 103 Polonia. Under tiden hann vi se ett antal tåg, och tydligen vänder Leo Express ett nåt här. Det syns lite smått i bakgrunden. Fattade inte orten som så stor, men antar det finns nån form av marknad?! Tåget på bilden vet jag inte vad det är, hittar inget i tidtabellen som passar och innehåller vagn 372.


Fördelen med omväg, är ju såklart att man kan få äta i en restaurangvagn! Dagens lunch blev i en polsk restaurangvagn.


Väl framme i Wien, tog vi oss till Arthotel ANA Enzian. Fint hotell men utan AC, vilket vi inte alls tänkte på att kolla. Det är ju ändå slutet av augusti?!


Vi hade inte direkt någea planer för Wien, och inte denna kväll heller. Så jag föreslog en utflykt till längs Südbahn till Graz och tillbaka! Vi hade ju liksom en påbörjad resdag som vi lika gärna kunde spendera i ÖBB's lounge ;-)


ÖBB's lonuge är väldigt praktisk och lätt att använda, finns på många stationer och ingår i Interrail 1a klass.

Sedan tog vi något loktåg till Graz (vet ej vart det var på väg, men vi fick åka i en gammal ÖBB Amz-kupévagn där vissa kupér fortfarande är inredda som ÖBB Business med bara 4 stolar i kupén, men de går som helt vanliga 1a klass vagnar utan någon som helst extraservice som på Railjet.


Snabbvisit i spårvägstunneln vid Graz Hbf.


Trot eller ej, men vi har faktiskt förflyttat oss till Graz! Loungen är typ exakt likadan inredd som den i Wien, enda skillnaden var väl mängden folk och ingen tågutsikt här. Vi var de enda här, men så skulle de snart stänga.

Så, varför egentligen åka till Graz å vända? Jo, jag har ett mål att försöka äta i så många olika restaurangvagnar som möjligt i Europa, och Slovenska saknades på min lista, så lyckades lista ut att vi kunde hinna med EC 150 Emona i Graz. Johanna hade inget emot det, så vi for till Graz och vände om efter en stund. Utsikten var såklart himla fin den med längs vägen! Tyvärr mörkt på hemvägen när vi skulle äta.


Såhär ser interiören ut i en slovensk restaurangvagn. De är en av de 6 tillverkade av GOŠA. 3 byggda 1991, och 3 byggda 1999-2001. De tre senare byggdes åt Serbiska järnvägen. Det är bara slovenerna som använder vagnarna nu för tiden, kroaterna kör som bekant inte alls med restaurangvagnar längre, och serbernas vet jag inte vad som hänt med de sen de slutade användas i tågen mot Ungern. De är byggda för 200km/h, och tanken var som jag förstått det att de skulle använts i tåg mellan Ljubljana och Belgrad. Som bekant var kom det någon konflikt där i början på 90-talet.


Efter massa bankande från köket kom till slut maten. Det vara bara vi som åt, och det förstår jag. Maten är dyr, menyn innehöll inget alls, minns inte ens om menyn var på nåt annat språk än slovenska. Och så tog de bara kontanter. Undra hur länge till denna vagn fortsätter rulla här? Helt klart den sämsta restaurangvagnen jag ätit i än så länge!


Dagen därpå gick vi runt i ett riktigt varmt Wien, tittade längs någon lång gågata och på denna fontän, Hochstrahlbrunnen.


Vi hittade även denna reklam, och kom på vad vi skulle göra dagen därpå!


På eftermiddagen hittade vi någon galleria att roa oss i, och där kunde vi äta middag från ett rullande band, det var rätt spännande!

Dagen därpå blev det ett besök på Wien's spårvägsmuseum. Jag hade redan varit där för något år sedan, så det blev ett kort besök.


Eftersom jag hjälpt till lite grann med våran utställning på Museispårvägen i Malmköping, tycker jag det är skoj att se hur andra liknande ställen gjort. Här hade de en utmaning där man bla. skulle vända på en destinationsskylt, handbromsa en en spårvagn, klippa rätt biljett, lägga om en växel och slutligen ge klarsignal till spårvagnsföraren. Antar det skulle vara arbetsuppgifter för en spårvagnskondis. Trots att vi inte kan tyska fann vi den skoj!


Lagom till vi skulle gå, så hade någon hyrt en massa gamla spårvagnar som skulle ut och åka på stan som stod uppställda på vagnhallsplan.

Skulle verkligen rekommendera spårvägsmuseet i Wien, det är väldigt fint, och det mesta står på engelska, och de har många interaktiva aktiviteter.

Sedan närmade vår resa slutet, och vi skulle flyga hem med plåtfågel till Skavsta.


Lågprisflyg.


Men till Stockholm tog vi såklart tåget! SJ Regional till Nyköping gick då, och går ännu ett tag till med loktåg. Nu för tiden dock utan 1a klass, som det fanns när vi åkte.

Det blir slutet på denna resa! Tack för visat intresse, och ha en fortsatt bra dag!

<-- Delen innan | Sommarresan 2019 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->