Del 5


I förra delen åktes det tåg till Hradec Králové, men det var inte så spännande. Så vi tar dagens bilder, där dagens mål var att provåka lite gamla österrikiska vagnar, särskilt i form av Bmz234 som nyligen blivit upprustade. Självklart, så var dock linjen de gick på bussersatt, så någon sådan diggning skedde inte i någon större omfattning.


Men jag kunde trösta mig med fin järnvägsstationsutsikt från mitt boende i Hraced Králové!


Och på stationen kunde dessa små Amerika-liknande lok visa upp sig.


Och på station kunde även en Regionova i Najbrt-färgsättning studeras. Najbrt-färgsättningen är alltså CD's nya, blå färgsättning.


Sedan bar det av till Prag! En natt skulle spenderas här, så tog fram tågkartan, och tittade på vad det fanns för intressanta järnvägar och tåg i Prag-området.


Så kom jag till Praha-Bubny, en lokaltågsstation som blivit smått flyttad. Stationen verkade dessutom tillfälligt vara slutstation för de flesta tågen, då bron till Praha Masarykovo var under renovering. Men den nya stationsplaceringen var betydligt bättre, med mycket närmare gångväg till övrig stadstrafik.


En del loktåg stod uppställda vid gamla stationen, i väntan på avgång. Ytterst få av de utgick dock från Bubny, utan utgick ~5 minuter bort från Praha-Dejvice.


Strax efter tåget på bild fem avgick kom nästa. Trafiken var hyfsat tät här.


Och strax därefter gick nästa tåg iväg, men utan passagerare på sträckan Bubny-Dejvice.


Kvar blev dessa två loktåg, och Regionovan i bakgrunden (på den nya stationen).


In mot station kom sedan även ännu en RegioNova, det skulle alltså nu in 2 tåg på samma plattform, och detta tåg skulle spetsvända på några minuter, och jag hoppar ombord.


Jag ville nämligen åka en sådan vagn i mitten av tåget, men när jag väl gick in och såg hur trist den såg ut, ångrade jag mig och tänkte kolla på modelltåg istället.


Men strax därpå kom nästa tåg, i form av manövervagn typ ABfbrdtn795 (långt namn..)...


...och lok av cyklop-typ. Det avslutar dagens lilla bildserie, i nästa del ska det åkas på bana som behållt 1500V i tråden!

<-- Delen innan | Tjeckien runt sommaren 2018 | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->