I förra delen slutade vi med en middag i Gotha, för att sedan ta tåget tillbaka hotellet i Naumburg.


Utsikten från hotellet i Naumburg. Spårvagnsutsikt är att föredra! ;-)


Efter att vi lämnat hotellet var planen att åka längs Unstrutbahn till Wangen, dit tågen går som längst. Tåget vi ska åka med är en motorvagn typ 672, tåvaxliga små motorvagnar byggda mellan 1996-1999 med runt 60 sittplatser. När detta skrivs (juni 2021) så är trafiken övertagen av Abellio sedan 2018 pch trafikeras med Lint41-motorvagnar.


Utsikt längs vägen.


Fördelen med 672 är plats längst fram med utsikt framåt! Spåret ser väldigt fint ut, men hastigheten var väldigt låg vill jag minnas.


Färden går genom små samhällen. Banan har rätt mycket turister, men även en hel del pendlare. På lördagar har banan ungefär 700 resenärer, mot vardagens 500.


Tågmöte i Laucha.


Sedan kom vi till Karsdorf, och där tog det stopp. Något var fel, förstod aldrig riktigt vad som var fel, men fortsätta fick vi inte göra på ett tag...


Så här står vi i Karsdorf och väntar på bättre tider ;-)


Men efter en stund fick vi ändå åka vidare! På bilden syns den då under byggnad bron Unstruttalbrücke, där den nya höghastighetsbanan Erfurt-Halle/Leipzig går idag. Den öppnades 2015.


Väl framme i Nebra, stationen innan Wangen vände vi om, och tog motorvagnen på andra sidan spåret tillbaka till Naumburg. Tanken var att äta lunch i Wangen, men när tiden nu blev rätt knapp så var det ingen idé, utan vi åkte tillbaka.


Tillbaka blev det 672 904.


På väg tillbaka mötte vi ett godståg som skulle ut från industierna vid Karsdorf.


Väl tillbaka i Naumburg åt vi lite, och hoppade sedan på ett Regionaltåg mot Halle(Saale), vi åkte dock bara med till Weißebfels, där vi bytte till dieselmotorvagn till Zeitz.


Byte i Weißebfels. n-Wagen är riktigt härliga vagnar! Men när detta skrivs 2021 tror jag det är ytterst få sådana kvar i trafik, särskilt hos DB.


Framme i Zeitz, där vi återigen ska byta tåg, till nästa dieselmotorvagn.


År 2012 var det fortfarande semaforer i Zeitz! Osäker på om de fortfarande är kvar.


Nästa etapp av resan skedde med en RS1, RegioShuttle, tillverkad av Stadler. 4-axlig motorvagn, här i trafik hos Erfurter Bahn.


Interiör av nyss nämnda motorvagn.


Längs vägen passeras en massa ställverk, de flesta (om inte samtliga?) var bemannade, även om de såg ut att vara övergivna..


På bussen kan man se var vi strax ska kliva av! :-)


...i Leipzig, såklart! Tyvärr skulle vi bara byta tåg här, staden är fortfarande rätt outforskad för mig. Notera även att RS1'n har den självklara tyska 1 klass-avdelningen.


Banhallen i Leipzig. Stationen är en säckstation, och här utan City-Tunnel, så alla tåg var tvugna att byta körriktning här. Sedan år 2013 finns dock en City-Tunnel, så genomgående tåg behöver inte utnyttja banhallen.


Men som sagt var skulle vi endast byta tåg i Leipzig på vägen till Berlin. En sista resa kvar, med ICE-tåg.


Framme i Berlin, där sista dagarna skulle spenderas. Mer om det i nästa del!

<-- Delen innan | Tyskland-12 | Delen efter -->