Igår kväll slutade vi i Potsdam, och sedan tog vi en diggarfri dag den 20e. Då blev det inga bilder tagna, så vi hoppar till den 21a.


Vi började dagen med att besöka Loxx som låg i gallerian Alexa.


Med en yta på runt 800 m² var det en av världen största modelljärnvägar.


Ett DR-tåg.


Dinosaurieparken är såklart ett måste att besöka i Berlin!


Berlin Zoologischer Garten.


Anläggningen skiftade mellan dag och natt, precis som Miniatur Wunderland i Hamburg.


Lite osäker, men tror detta föreställer Berlin Ostkreuz innan ombyggnaden.


Och såklart, TV-tornet!


Det får bli sista bilden från Loxx! Och då undrar du kanske varför det stod att det var en av de största modellärnvägarna? 2017 stängde nämligen Loxx i Alexa på Alexanderplatz. Banan monterades ner, och finns nu i något som heter Leeraner Miniaturland i Leer.


Nåja, nog om Loxx! Tillbaka till smalspårig spårväg i Berlins föroter. Tog en tur ut hit själv på em för att se mig omkring vid vagnhallen lite smått.


Infart till vagnhallen.


Uppställd spårvagn typ GT6.


Alla grindar stod öppna, men som ensam 16-åring vågade jag inte riktigt bara kliva in och utforska (-:


Vagnhallen har 4 spår under tak...


...och någon form av skrotspår lite vid sidan av hallen. Där inne verkade även några museivagnar stå.


KTNF6 28.


GT6 48.


KTNF6 26.


Och sen tillbaka till Berlin med S3an! (Tror dock den hade något tillfälligt linjenummer när vi var där 2012?!). Vagntypen är en BR 485, tillverkade i början på 90-talet till Deutsche Reichsbahn i DDR.


...men, på väg tillbaka till Berlin upptäckte jag någon smalspår (eller tja, såg det på väg ut)...


...tyvärr hade dagens sista tåg gått, så det blev ingen åktur med Parkeisenbahn Wuhlheide.


Rent allmänt såg det rätt slitet ut i parken, med massa klotter...


Men tågen var prydliga och fina! De höll precis på att köra undan tågen verkade det som.


Banan verkade ha ett verkligt signalsystem.


Tillbaka med lite spårvagn! Det var sista kvällen i Berlin, så vi behövde börja röra oss mot stationen, men än var det lite tid kvar att...


...digga lite fler spårvagnar! Här en Tatra KT4DM. Dessa fanns då, 2012, fortfarande i rätt stort antal. Men nu, 2021 har sista tagits ur trafik. Många fortsätter dock på andra håll i världen.


Och så kvällens tåg! BNE till Malmö, då, 2012, första året Snälltåget körde efter att SJ lagt ner trafiken 2011. Trafiken gick då med gamla danska liggvagnar typ Bc-t.


Kupé i Bc-t. En oerhört trång vagntyp, som Snälltåget nu slutat använda. De har istället, inför 2020 års säsong (som tyvärr blev inställd) köpt in bättre begagnade tyska ligvvagnar med betydligt bättre komfort. Om det blir något av säsonger 2021 återstår att se, men det ser så ut! Då kommer nattåget gå landvägen, och vissa dagar med direktvagnar Stockholm-Berlin. Något att se fram emot helt enkelt!


Korridoren får avsluta denna dag! Imorgon vaknar vi förhoppnignsvis upp i Sverige igen, efter 10 dagar i hemifrån.

<-- Delen innan | Tyskland-12 | Delen efter -->