Del 2: Gotha & Thüringerwaldbahn


I förra delen tittade vi lite smått på Erfurt, och efter en liten stund där, tog vi oss till Gotha med lokaltåg (ca. 20 minuters färd).


En liten hamster tog oss hit. Här är dock tåg åt motsatt håll.


Men vad är väl en diggarresa utan lite bussersättning? Spårvägen var inställd mellan Gotha Hauptbahnhof, och Hersdorfstraße, där triangelvändning skedde för linje 4. Följ med på en linjekarta här!


Vi tar dock och hoppar på linje 1, för att åka till vagnhallen, i väntan på nästa linje 4, om ska ta oss långt bort i skogen. Kanske det fanns nåt spännande där?


Framme vid vagnhallen.


Inne på depån syntes följande vagnar, den gröne har även den ett förflutet i Erfurt, men verkar inte längre användas. Düwagen bakom har krockat med en buss och används inte heller. De i bakgrunden då?


Jo, det är begagnade spårvagnar från Schweiz. De hade ganska nyligen kommit hit, och var ännu inte i trafik. Tror faktiskt inte att de kommit i trafik ännu heller när detta skrivs.


Nåja, i vagnhallen kan vi inte smyga omkring hela dagen, så vi tar och åker lite linje 4. Trafiken är inte lika tät som i Stockholm, men restiden ände till ände är snarlik med linje 4 i rusningstrafik.


Interiören på samma spårvagn. Nedan följer lite bilder från längst bak på spårvagnen. Praktiskt med enriktningsvagn!


Förföljd? Nej, en av de tvåriktnings-Tatror som byggts om i Gotha.


Hållplatsen Sundhausen.


På sina ställen är spåret lite bättre..


...och andra lite sämre. Men hastigheten var betydligt högre än på linje 43 i Lodz jag och Tobias (+2 till) åkte på 2019.


Mötesspår på km 11. Inget möte idag.


Vissa sträckor hade dock väldigt fint spår!


Vid hållplatsen Gleisdreieck i Waltershausen blev det dock möte.


Vi fortsatte färden. Vi funderade på att om man kunde byta till tåget vid hållplatsen Reinhardsbrunn-Friedrichroda för att eventuellt vinna lite tid, men hittade inga avgångstider därifrån...


...och anledningen verkade vara detta, ett banarbete på järnvägen. Att sedan hållplatsen på järnvägen faktiskt var nerlagd, var nog den verkliga anledningen. Den las ner för några år sen, men tågen passerar fortfarande.


Strax innan ändhållplatsen i Bad Tabraz finns ett mötesspår, och lagom till det lyckades jag tråckla ut kameran i det lilla öppningsbara fönstret, för där gick det att ta en bild på mötande vagn! Hållplatsen, som heter Marienglashöhle, ligger mitt ute i ingenstans, men tydligen ligger det nån grotta här.


Framme i Bad Tabarz. Spårvagnen står här i cirka 20 minuter, så vad ska man göra under tiden..?


...fotografera spårvagnen ur 100 olika vinklar såklart! Nej...


...vi köper fika såklart! Observera att kattmaten ej var fikat.


Färden tillbaka i cafévagnen tog slut vid Gleisdreieck i Waltershausen, ty här skulle linje 6 åkas.


Är det nåt speciellt med linje 6 då? Njaaa, den är enkelspårig, den är 2,4km lång, det finns inga mötesspår och vändslingan vid Waltershausen Bahnhof används inte, då man har byggt dessa smått finurliga tvåriktningstatrorna, med dörrar på bara ena sidan (eftersom alla plattformar är på samma sida)!


Inredningen i vagnen ser ut som de andra Tatrorna vi åkte. Däremot är stolarna vända mot förarhytten i var del av vagnen.


Vid Waltershausen Bahnhof. Föraren byter ände och fortsätter tillbaka.


Slingan såg väldigt oanvänd ut.


En snabb titt på stationen hann vi med. Stationshuset revs 2017, och där höll man vid vårat besök på att bygga en busstation.


Mot Fröttstädt.


Mot Friedrichroda.


Många växlar blir det! Gleisdreieck är en triangel typ, där du kan åka åt alla håll från alla håll, och även mötas från alla håll åt alla håll. (Förklaras säkert bättre av denna karta!)


Vi rör oss dock tillbaka, våra timmar i Gotha börjar närma sig slutet, och vi ska nu åka vidare till nästa stad.


Men vad dyker då upp strax innan vi ska åka från Gleisdreieck? Jo, en partyvagn mot Waltershausen Bahnhof.


Tillbaka vid Gotha Hbf, dit ersättningsbussen har tagit oss. Notera reklamen på bussen, som visar reklam för just PratyBahn.


Under väntan på IC-tåget till nästa stopp kunde vi digga skönheter vid lokstallet! Det blir dock sista bilden för denna del!

<-- Delen innan | Fem spårvägsstäder på en dag | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->