Del 5: Dessau och tillbaks


Efter Halle blev det som sagt var ett besviket besök i Dessau. Men först, lite hamstrar!


Regionaltågen mellan Halle och Dessau går direkt varannan timme, och den andra timmen innebär ett byte här i Bitterfeld. Vi har precis kommit hit med 1442 670...


...och fortsätter med 1442 301 till Dessau.


Och ut stiger vi från station, med kameran i högsta hugg, redo att fota en massa spårvagnar! Men tji fick vi...


..ty här gick inga spårvagnar.


Nåja, stationshuset är väldigt fint i Dessau!


Men utanför den mindre spännande ;-)


Nåja, vi tog en liten promenad runt station. Kanske nåt annat spännande fanns där? Här utsikten från en vägbro utanför stationen.


Om vi däremot vände på oss kunde vi iaf se nåt intressant, gamla S-Bahn-vagnar från Berlin!


Så vi började röra oss tillbaka. Vi hade bokat biljetter tillbaka till Berlin strax efter 19. Här var direkttåget till Berlin, men vi tog...


..tåget via Lutherstadt Wittenberg, för att där byta till ICE 596 mot Berlin.


Runt 22 blev det äntligen middag! Hungriga, och trötta. Och efter det besöket åkte kameran i backen på väg till hotellet, men den verkade som tur var klara sig...


Vi hoppar till den 23e, och det stod Innotrans Public Days på schemat! Efter ett kort besök där, diggade vi runt lite i Berlin innan det började bli dags att röra sig till flyget.


Tunnelbanan i Berlin är på sin ställen riktigt fin, och på andra bara riktigt simpel. Här vid Rathaus Spandau. Stationen är rätt stor och byggd 1984, och består av 2 plattformar, och 2 spår. Förberedelser finns för ytterligare två spår, och dessa förberedelser är väldigt tydliga.


Nyss nämnda förberedelser. Som synes blev det (än) inget av detta. Dessa tomma spår är dessutom anpassade för Berlins Kleinprofil-nät, och var tänkta att användas som en förlängning av U2.


Stationen Siemensdamm är av den lite simplare varianten.

Detta är sista bilden från resan, morgonen därpå stod jobb på schemat! Pga sent flyg blev vi sena och sista pendeln till Södertälje hade gått. Det blev alltså Flygbussen+nattbuss hem, men ankomst runt 2-3, och jag började klockan 6.30. En utmärkt sömn fick jag alltså!

<-- Delen innan | Fem spårvägsstäder på en dag | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->