Del 1


Vi börjar lite lätt, med en middag! Resan gick från Schwerin, där interrail-kortet precis hade inköpts. Det tåget åktes det med en kort bit, till Ludwiglust. Därifrån tog jag EC 179 Berliner till Prag, som består av tjeckiskt material (precis som alla tåg på Berliner-linjen. Ingen jätteportion, men priset är ju som alltid lågt, åtminstone när man lämnat Tyskland.

Så kom jag fram till Prag, tågets slutstation. Här hade jag runt en timme innan nattens hotell skulle rulla in.


Så vad göra under tiden? Tjaa, kolla på konkurrentens nattåg, Regiojet till Kosice. Tåget går bara till Kosice nu för tiden verkar det som, förut gick det till Humenne, precis som tåget jag ska åka gör. Regiojet har precis som Snälltåget bara liggvagnar, men de flesta är bäddade med bara 3 sängar i varje kupé, och säljs som sovvagn verkar det som. Vet inte om de är ombyggda på nåt sätt. Kunde ha valt detta tåg, men det har en väldigt tidig ankomst till Kosice, vid 6 på morgonen.


Tåget jag skulle åka med, EN 443 Slovakia, bestod då av ett antal sovvagnar, en liggvagn och en sittvagn. Tåget medförde även vagnar till Warszawa. Sovvagnskonduktören försökte få mig att gå dit, tills han fick se min biljett. Inte helt vanligt med turister till Kosice?!


Frukostbox ingår i sovvagn (osäker på liggvagn), och en sådan ser ut såhär. Inget fel alls på frukosten, kaffe eller te ingick också.


Sovvagnen ser ut såhär på utsidan, den är av typen WLABmee823, en vagntyp som är ombyggd från sittvagn av typen Bmee i början på 2000-talet, 9st är byggda. Det finns 10 kupéer med 3 sängar var. Dusch finns i korridoren. Läste här om dagen att vagntypen ska rustas upp, vilket kändes behövligt, den var rejält sunkig och duschrummet såg lite tråkig ut med mycket rost. Men det bästa då? Jo, du kan boka platsreservation till nattågen i CD's app för detta nattåg! Biljetten behövde dock skrivas ut, men det kan man göra i CD's lounge som ingår i 1a klass Interrail.


Jag hade en dryg halvtimme i Kosice innan nästa tåg skulle åka, så hade tid att titta på lite spårvagnar, tänkte jag. Men tji fick jag, ty spårvagnarna var bussersatta insåg jag efter ha stått och väntat här en stund!


Så det vara bara och traska upp till tåget efter att ha köpt en biljett till grannlandet där interrail ej gäller. Väl där, kunde man nu se tåget jag kom hit med, som bytt lok, nu med diesellok sista sträckan till Humenne, och mitt tåg, RR 960 till Mukachevo i Ukraina står bredvid och ser lite litet ut. Av någon mystisk anledning har Ungrarna och Slovakerna fått för sig att köra tåg dit. Slovakerna kör 2 dagliga(!) tåg dit, och ungrarna kör ett tåg dit, direkt från Budapest. Ungrarna verkar ha fyllt sitt tåg bättre än Slovakerna, ty vi var endast 3-4st över gränsen till Ukraina. Tåget går direkt Kosice-Čierna nad Tisou utan stopp, så för boende i Čierna nad Tisou är det ett snabbt alternativ.


Väl framme i gränsstaden Chop så var det bara å vänta nån timme på tåget som skulle ta mig vidare till Ungern, passade då på att ta en promenad runt i staden Chop. Hade tänkt åka till grannstaden med ett lokaltåg, för att få åka nån gammal motorvagn, men hade tyvärr som alltid i Ukraina (näst sista bildtexten) tittat fel på tidtabellen ;-)


Tillbaka på stationen, och en liten titt på bangården, med lokuppställning. Ett normalspårigt ЧМЭ3-lok. Som Johan sagt, gamla sovjetiska växellok är rätt stora... På äldre bilder jag funnit har loket haft bredspårsboggier och automatkoppel.


Åt andra hållet, ett VL10-lok. Rätt likt ett VL80-lok, men byggt för 3kv-kontaktledning, som det är i denna del av Ukraina.


Plattformsspår i Chop. Som synes en del 4-skensspår. Spår 1 är 4-sken, spår 2 bredspår, spår 3, normalspår, och spår 4&5 bredspår.


Motsatt håll. Spåret som går till höger i bild, leder till boggibytningsanläggningen.


Stationshuset för fjärrtågen, lokaltågsstationshuset syns i bakgrunden.


Lokaltåg på ingång! Dessa tåg är sjukt coola, och jag hade hoppats på att få åka en bit, men tyvärr läste jag fel i tidtabellen, men det kommer fler chanser hoppas jag?!


Välanvänt tåg!


Utanför stationen finns en liten busstation, där denna coola buss stod.


Sedan dags att köpa biljett till Ungern, kön var lång och många skulle åka med tåget. Det gula skynket täcker nåt gammalt konstverk från sovjet-tiden, sattes upp rätt nyligen, eftersom sådant är förbjudet i Ukraina.


Mycket folk var det ja! På bilden syns även två IC-vagnar som går till&från Mukachevo, de möts här i Chop så det blir en del rangering. Resenärer mellan Chop och Zahony hänvisas dock till lokaltågsvagnarna.


Framme i Zahony en stund senare! Vi tar och bryter här, dels behöver jag sova, och så blir det för mycket annars.

<-- Delen innan | Runt i östra Ungern | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->