Del 9


Dagen börjar tidigt, med att åka ångtåg till Wolsztyn! strax efter 8 går ett tåg till Wolsztyn som dras av ånglok. För att se aktuell tidtabell, se denna webbsida. Just nu körs inte tågen till Leszno.


Trots ombyggnad av stationen i Leszno fanns både digitala avgångstavlor, och denna cooling!


Interiör i en av vagnarna som de körde med. Vagnarna är historiskt målade, men med moderna digitala skyltar (syns här).


På väg ut från Leszno stod det massor av uppställda fordon som såg ut att snart passera sista växeln. Maffigt att åka bakom ånglok på normalspår i Europa 2019!


Tyvärr kunde jag inte åka hela vägen till Wolsztyn, för då skulle jag inte hinna med resten av dagens plan. Så hoppade av stationen innan Wolsztyn och tog tåget som avgick samtidigt som ångtåget skulle rullat in i Wolsztyn.


Det tåget var inte lika diggabelt! Modern polskbyggd motorvagn.


Omstigning till annat modernt fordon, men utan låggolv.


Som sagt i förra delen, det är kraftigt renoverade EN57-motorvagnar.


I Poznan skulle jag byta tåg, till ett som skulle ta mig till Krzyz. Under bytestiden så hade EC-tåget från Berlin till Warszawa problem med nån vagn, som fick växlas ut ur tåget. Folk stod rätt rejält packade.


Och så blev det en lunch ombord på Flirt-motorvagn med kök ombord! Det är klass på PKP!

<-- Delen innan | Runt i östra Ungern | Delen efter -->

Tillbaka till: Bildserier -->