Vagnskisser på personvagnar
Här kommer lite vagnskisser jag har gjort på personvagnar som rullar hos SJ AB. Observera att de kanske inte är 100% korrekta, och ser du något som är fel, får du jättegärna meddela mig så försöker jag fixa det!
A7
67st byggda. 18st finns kvar, varav en ägs av Trafikverket.
A11
9st ombyggda från A7 2002 av TGOJ i Malmö. 8st finns kvar. Fräschas upp av BS i Falköping från 2024.
AB7
19st ombyggda från AB9 2008-2009 av Euromaint i Malmö. 19st finns kvar.
B7
177st byggda. 55st B7, 18st B7A (ombyggda från A7 2009), 5st B7B (ombyggda från B8 2009-2010), 33st B7C (ombyggda från B9 2009-2010) och 24st B7F (upprustade B7, men med gamla stolarna kvar) kvar. Skissen visar en B7 eller B7A. B7B, B7C och B7F har antingen andra bord, eller/och annorlunda toaletter (B7C har tex. två små toaletter).
B10
36st ombyggda från B2 mellan 2001-2003 av TGOJ i Malmö. En av vagnarna (5482 är ombyggd från S4, och har annan fönsterindelning).
B11
13st ombyggda från B7 2002 av TGOJ i Malmö. Fräschas upp av BS i Falköping från 2024.
BF7
28st byggda. Tjänstekupé och Resgodsutrymme, det senare används ej idag.
BF8
12st ombyggda från B7C 2016. Tjänstekupé.
BFS9
32st ombyggda till kombinerad Resgods-, kiosk- och personvagn på 90-talet. 19st ombyggda från B8, 9st från B7. 4 vagnar tillhör Trafikverket, resterande 10st kvarvarande vagnar ägs av SJ AB. De rustas från 2024 upp av VR Fleetcare i Finland, se vagnskiss här under.
BFS9G
10st kvarvarande BFS9 hos SJ AB rustas upp av VR Fleetcare. Kallas fram tills alla vagnar är ombyggda för BFS9G.
RB7
6st vagnar ombyggda från BFS9 till RB7 av Motala Train mellan 2013 och 2015. 20 vagnar skulle ha byggts om, men problem med ombyggnaden ledde till att Motala Train gick i konkurs och enbart 6st vagnar färdigställdes. Två vagnar som hade påbörjat en ombyggnad skrotades senare.
RB11
5st vagnar ombyggda från R4 till RB11 av TGOJ Malmö 2001. En vagn är skrotad (5449) pga brand.
R4
15st vagnar byggda. Kök i mitten av vagnen, servering i ena halvan, och café i andra halvan. Av dessa återstår 4st (5452-5455) som R4. Övriga är ombyggda till RB11 eller S12.
S12
6st vagnar ombyggda från R4 till S12 1991, där ena delen av vagnen blev en biosalong. En vagn är skrotad (5442) pga vatten&mögelskador.
BC2
76st vagnar ombyggda från äldre 40-talsvagnar till liggvagnar av typen BC2 på 70- och 80-talet. Hos SJ AB återstår idag 10st BC2.
BC4
31st vagnar byggda. 11st tillhör SJ AB, resterande tillhör Trafikverket. Ska rustas upp.
WL1
25st sovvagnar av typen WL1 byggdes. Tre vagnar är skrotade (5018, 5020 och 5026). Ska rustas upp.
WL4
27st sovvagnar av typen WL4 byggdes. Alla kupéer har eget badrum med toalett och dusch. 21 tillhör SJ AB, resterande tillhör Trafikverket. Ska rustas upp.
WL6
23st sovvagnar av typen WL6 byggdes. Kupéer med 3 sängar, dusch i korridor. 3 vagnar tillhör SJ AB, resterande tillhör Trafikverket. Ska rustas upp.
|