Del 2: Zwardoń-Slovakien

Börjar bli dags för nästa del. Vi fortsätter där vi slutade, i Zwardoń, gränsstation till Slovakien. Så vi rör oss alltså inte så långt i denna del.

Vi börjar med att ta en titt på stationen i Zardoń, med några bilder därifrån.

[image]

Klicka på bilden för att se en aning större bild

Mot Żywiec och Katowice

Mot Čadca och Slovakien.

Efter fotograferingen gick jag till en restaurang i Zwardoń, den verkade rätt stängd, men frågade om dem hade öppet och uppenbarligen hade dem det, verkade inte direkt vara högsäsong i orten. Jag var ende kunden och hon i köket kunde ingen engelska... Nåja, gott var det!

[image]
När jag kom ut från restaurangen höll tåget från Slovakien på att göra rundgång. Fick upp kameran och fick någon halvtaskig bild...

Rundgång färdig!

ZSSK Bdteer 61 56 21-00 201-8

[image]
Interiör i samma vagn, alla vagnar var upprustade. Väldigt färscha!

Sen föll mörket totalt, och inga fler bilder togs den dagen tyvärr.
Däremot har jag noterat att jag åkte följande tåg:

På det senare tåget hamnade jag i en kupé med en Slovak och senare kom en äldre dam som var hur trevlig som helst och berättade om hela hennes liv (killen fick översätta, hon kunde endast Slovakiska och lika mycket tyska mig typ...), och hon vart dessutom helt störtkär i mitt blonda hår! ;-) Hon gav mig lift i hennes taxi till mitt vandrarhem när vi väl var framme i Bratislava, hur underbar dam som helst!

Nåja, trött efter att ha sovit kasst natten innan (ligga och sova i Polsk sittkupé är inte så skönt, särskilt när biljetter skall kollas ett antal gånger) så hände inget mer på den kvällen. Somna tidigt och gick upp rätt tidigt dagen efter för att åka spårvagn.

[image]
Dagen började med att ta sig till stationen (och äntligen se staden i solljus!)...

...och köpa dygnsbiljett för lokaltrafiken i Bratislava

Hoppade sedan på vagnen för som fotades på stationen, och hamnade framför denna vagn...

[image]
...som följde oss genom "stan"

Hamnade sedan i Karlova Ves, sista hållplatsen inom zon 100

Fanns där en bro som funkade hyfsat som fotoställe.

[image]
Från Karlova Ves till slutstationen Pri kríži var banan upprustad, fast inte synligt förberedd för normalspår som spårvägen i Bratislava var på många andra ställen (bla verkade nya spårvägen som byggs till Petržalka byggas med fyrskensspår (1000mm och 1435) av de delarna jag såg, men det kanske är av någon annan anledning?).

Nåja, vi hoppar på nästa spårvagn!

Åkte hela linjen och hamnade här, i Zlaté Piesky, och fick därifrån åka med en nya vagn från Skoda.

[image]
Från Zlaté Piesky åkte jag till Bratislava Nové Mesto (nya staden ungefär) för att kolla på tåg, här en RegioJet från Komárno.

Fast godstågen som passade var fler, och mer intressanta :D

En aning sliten 240

[image]

Och självklart skulle det börja regna. Men vad passar bättre då än att ta en tur runt i Slovakien?! 263 005-1 med tåg 3017.

Interiör i dubbeldäckaren

Lokaltåg mot Kuty som jag skulle med. Loket drogs av 240-lok, men hann inte ta en bild då tåget från Bratislava var sent och detta tåg skulle strax avgå (vilket det dock inte gjorde)

Framme i Kuty, mit tåg är det med 240-loket som syns

Ännu fler 240-lok, så snygga!! ;D

Efter att ha tagit reda på vilket tåg som gick till Zohor så hamnade jag här, i Zohor

[image]
Ett lok som höll på och köra fram och tillbaka lite.

Efter drygt en halvtimme kom nästa tåg jag skulle med in.

Det tåget tog mig hit, till Záhorská Ves.

Tåget

Det höga huset i bakgrunden ligger i Österrike fick jag reda på när jag kom hem... Záhorská Ves ligger alltså precis intill Österrikiska gänsen, med en flod emellan. Järnvägen tycks dock alltid ha slutat här, även om grannbyn i Österrike har järnväg.

Och så var även denna dag slut! Dags för nästa resa mao. Vart vi hamnar då får vi se då såklart!

[image]
Men först mer Slovakien! Ett lokaltåg(?) ankom precis innan EC-tåget jag skulle med.

EC-tåget jag skulle med får avsluta denna del!

Nästa resa gick i östsydväst-riktning - är nog inte så svårt att lista ut vart vi hamnar! ;)