Del 4: Smalspår i Ungern och mot Rumänien

Det var visst ett tag sen sist, så får väl fortsätta resan nu.

[image]
Sist slutade vi på Nyugati-stationen, och idag börjar vi på Margaretabron, och ska ta oss till Déli pályaudvar (eller Södra stationen på svenska).

[image]
Och på Södra stationen bordar vi ett lokaltåg och åker mot Balatonsjön. Du har troligen redan här listat ut att det inte är Barnens järnväg i Budapest som ska besökas ;)

[image]
Nä, det är såklart smalspåren som utgår från Balatonfenyves GV som ska åkas.

Balatonsmalspåren (linje 39) är MÁV's sista smalspårsbana (med undantag för Barnens järnväg i Budapest) med ordinarie persontrafik efter att smalspåret i Kecskemét lades ner i december 2009. Av de tre grenarna, en till Csisztapusztai Gyógyfürdő, en till Táska och en annan till Somogyszentpál är det bara den sistnämnde som fortfarande har trafik, om det övriga ligger kvar vet jag ej, enligt ungerska Wikipedia har rälsen blivit stulen, fast å andra sidan är min ungerska urkass.

[image]
Tåget jag åkte med, bestående av C50 5713 samt BDa-w 615-8 som kommer från smalspåret i Kecskeméti. Totalt finns 4 C50-lok här ute, 5712 (under renovering), 5713 (på bild), 5727 och 5733.

[image]
Resan till Somogyszentpál tar ungefär 40 minuter att guppa fram på, och här har vi kommit fram. Rundgång pågår.

[image]
Och färdig rundgång.

[image]
Tåget triangelvänder i Balatonfenyves, så man hoppar av på sidan av stationen. Framåt i bild ligger depån. Hann tyvärr inte med att promenera bort dit, så blir inga bilder därifrån.

Därefter var det bara att gå tillbaka normalspårsstationen (som ligger precis intill smalspåret), men innan dess inköptes färdkost på lokala Supermarket.

[image]
Ett 433-lok med gamla Tyska vagnar, y-Wagen. Detta var dock inte tåget jag skulle med, men det såg säkert snarlikt ut ;)

Detta var dag 1 i Budapest, och kvällen bestod av att digga spårvagnar, men tyvärr är det ju rätt mörkt på denna årstid så det blev inga bilder.

[image]
Nästa dag var det dags för mer spårvägsåkande, denna gång i de delar av Budapest jag inte besökt tidigare. Här en spårvagn i Határ út.

[image]
Dit tar man sig lättast med M3, som ännu trafikeras av gamla Sovjetiska tunnelbanevagnar. Jag har hört något om att istället för att köpa nya fordon ska dessa renoveras, någon som är mer insatt i Budapest och Ungern än mig som har större koll på det? (Bilden är från slutstationen Kőbánya-Kispest och tagen innan bilden innan)

[image]
Linje 50 följer Üllői út (út betyder väg) längs hela sin sträckning och gör inte många svängar och går helt på egen banvall, rätt tråkig linje egentligen. Bilden är från linjens ändhållplats Pestszentlőrinc, Béke tér.

[image]
Nåja, det intressanta med linjen är att den korsar järnvägen till Lajosmizse och Kecskemét. Bakom mig finns stationen Kispest.

[image]
Och den järnvägen trafikeras av persontåg och passande nog skulle ett sånt strax passera! :-) På vardagar i rusningen går loktåg, ett sånt som ni såg i förra delen, och även då passerade jag här (vilket gjorde att jag ville hit, såklart, hade hoppats på ett loktåg denna dag också nämligen).

[image]
Ett lokaltåg till Budapest inne på Järnvägsstationen Kispest.

[image]

Sedan åktes det en del spårvagn igen utan att några bilder togs, så nu slipper ni spårvagnar ett tag.

[image]
Påväg till vandrarhemmet så passerade jag Nyugati-stationen och såg något som liknade ett ånglok väldigt mycket, och mycket riktigt, ett ånglok stod inne i banhallen. Jag hoppas fö. det handlar om en filminspelning med tanke på flaggan i bakgrunden...


Nåja - dags att lämna den dagen, det togs inga fler bilder efter detta av någon anledning. Kameran hamnade tyvärr väldigt mycket i ryggsäcken några dagar här. Tog dock några bilder dagen efter, då jag började en resa mot ett för mig helt främmande resemål: Rumänien.

Vi lämnar därmed Budapest och fortsätter färden med ännu fler omvägar på Ungerska småbanor.

[image]
Färden började på Keleti klockan 11:50 med att ta IC 752 till Gynoma, och därifrån åka med detta tåg, 37515 till Vézstö. Bilden är dock från Szeghalom, där tågmöte skulle ske.

[image]
Station i Szeghalom med ännu en banarbetsmaskin och inkommande tåg i bakgrunden.

[image]
Mötande tåget, som bestod av en enkel 117 kom från Püspökladány.

[image]
Framme i Vésztő. 117an vet jag inte varifrån den kom, har glömt bort det tyvärr...

[image]
Här hade jag drygt 40min uppehåll att roa mig på...

[image]
Tåget jag kom hit med höll på att byta spår under tiden. Tidigare fortsatte tågen till Körösnagyharsány fram till 2009, men den sträckan drogs in vid tidtabellskiftet 2009/10 om jag förstod Wikipedia rätt.

[image]
In kom till slut tåget jag skulle med, bestående av 4 Tjeckoslovakiska motor-/släpvagnar.

[image]
Efter en 40-minuters resa så byter tåget riktning i Kötegyán och fortsätter till Békéscsaba, dit vill dock inte jag ;)

[image]
Btzx 803 och 127 411 uppställda i Kötegyán.

[image]
Tåg 37666 från Békéscsaba. Längst fram i tåget finns även en kursvagn(kursmotorvagn?) till Saltona, Rumänien. Denna trafik finns kvar även iår, men frågan är hur länge. Vi var bara 2-3 personer på motorvagnen. Passkontroll skedde såklart, både i Ungern och i Rumänien, men inte mer än så.

[image]
Avslutar med en helkass bild på den ensamme motorvagnen på station i Salonta, Rumänien. Ett helt nytt land för mig och riktigt spännande skulle det bli. Så spännande att jag nästan helt lgömde bort att ta bilder med stora kameran...

Nåja, i Salonta hade jag en timmes uppehåll, hade tänkt spendera den på att käka något, men vad händer då? Jo, självklart är stadens bankomat trasig och jag hade inte lyckats få tag på några kontanter i Sverige innan jag åkte iväg och restaurangen tog bara cash ;)


<-- Delen innan | En senhöstresa mot öst | Delen efter -->

Tillbaka till: Resor -->